SP boekt succes: Delftse aandelen Eneco gered!

24 oktober 2017

SP boekt succes: Delftse aandelen Eneco gered!

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad in Delft wil de aandelen niet verkopen. "Dat is heel goed nieuws! Jarenlang zijn er heel veel taken van de overheid verkocht, vaak zonder succes." Aldus SP-raadslid Tom Zonneveld. Zo hebben de provincies in 2009 Nuon en Essent verkocht. Een vergelijking in duurzaamheid tussen stroomleveranciers laat zien dat Nuon en Essent een 4,2 en 3,0 als rapportcijfer halen in 2016*, Eneco scoorde een 7,0. Zonneveld: "Gelukkig lijkt het tij gekeerd en worden overheidstaken niet meer blind verkocht."

Behalve dat het behouden van de aandelen goed is voor meer duurzaamheid, is het ook belangrijk voor het behoud van werkgelegenheid. Na splitsing en verkoop aan marktpartijen zijn er bij Essent en Nuon samen zo'n 4200 banen verdwenen. Research en Development afdelingen zijn naar de hoofdkantoren in het buitenland verplaatst. Zonneveld: "Dat laat wel zien dat bedrijven in handen van de overheid helemaal niet slechter presteren dan commerciële bedrijven, integendeel juist."

*Bron: https://wisenederland.nl/groene-stroom/wie-zijn-de-groenste-en-wie-zijn-de-grootste-vervuilers