SP gaat voor betaalbare huurwoningen en buurtvoorzieningen

17 februari 2022

SP gaat voor betaalbare huurwoningen en buurtvoorzieningen

Foto: Diverse / Lijst kandidaten SP Delft 2022

Deze verkiezingen geen ellenlange lijst met punten maar een heel ander verkiezingsprogramma: Een manifest over betaalbaar wonen en kleinschalige buurtvoorzieningen. "Buitenwijken eerst, niet wijken voor de rijken" is de wat provocerende titel. Lijsttrekker Lieke van Rossum licht toe: "In verkiezingstijd hoor je alle partijen over goed wonen, klimaatmaatregelen en noem maar op. Het lijkt soms één pot nat en dat is het vaak ook. Maar er komt weinig van terecht. Bij de SP hebben we daarom heel duidelijk gekozen. Ons programma gaat over betaal wonen in de (buiten)wijken van Delft. Dat is waar de SP ook steeds met Delftenaren samen voor in actie is gekomen. We hebben ons prachtige stad de afgelopen jaren steeds meer achteruit zien gaan. De gemeente koos er voor betaalbare huurwoningen te slopen of verkopen en op buurtvoorzieningen werd bezuinigd. Het kan zo veel beter!"

We stellen onder andere voor de komende jaren 5000 sociale huurwoningen te bouwen, mogelijk door een gemeentelijke woningbouwvereniging. Daarnaast mogen betaalbare huurwoningen niet gesloopt voor duurdere huizen of verkocht worden. Leegstand wordt tegen gegaan en de staat van de Delftse huurwoningen moet ook verbeteren, met een onderhoudsplan en meldpunt voor achterstallig onderhoud. Van Rossum "Gewone mensen kunnen zo langzamerhand in Delft geen betaalbaar huis meer krijgen en dat vergroot de verschillen tussen arm en rijk enorm. De wooncrisis is echt het allergrootste probleem dat aangepakt moet worden nu. Daar hoort bij dat de voorzieningen in de buurten heel erg worden verbeterd. We horen heel vaak dat mensen de kleinschaligheid missen. Speeltuinen, buurthuizen, bibliotheken, groen. Er moet veel meer in geïnvesteerd worden."