Bewoners Heilige Land in actie bij Woonbron: sloop woningen kan voorkomen worden!

13 juni 2017

Foto: Koos Bommele / Koos Bommele

Gistermiddag kwam een flinke groep bewoners van de witte huizen in het Heilige Land in actie bij het kantoor van woningbouwcorporatie Woonbron in Delft. De corporatie wil de woningen slopen, maar de bewoners zeggen fijn te wonen in hun huizen en eisen een onderzoek naar renovatie. Bij binnenkomst boden de huurders een 'niet-slopen-taart' aan bij de medewerkers. SP-er Marjon Kok: "Hiermee laten we zien dat we als groep één duidelijke eis hebben: renovatie in plaats van sloop"

Foto: Koos Bommele / Koos Bommele

Na een buurtbijeenkomst enkele weken geleden waarop bijna 200 handtekeningen aangeboden werden aan een vertegenwoordiger van Woonbron, vond maandag het beloofde gesprek plaats tussen de bewoners en de directeur, de heer Baba. Hij zei dat ondanks dat bewoners een brief hebben ontvangen dat er gesloopt gaat worden, er nog geen échte beslissing is genomen of de huizen worden gerenoveerd of gesloopt. Woonbron zegde ook toe dat een vertegenwoordiging van de bewoners wordt betrokken bij een technisch onderzoek naar de huizen.

SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum was aanwezig bij het gesprek. "Het was goed om te horen dat sloop van deze historische huizen nu na onderzoek mogelijk van de baan kan. Er is een flink tekort aan betaalbare huurwoningen in Delft en de SP gaat samen met de huurders door met de acties voor behoud van hun woningen!"