Het varkentje is gewassen

1 juni 2015

Het varkentje is gewassen

Foto: Gerrit Veldhuizen / SP Delft

De kinderen op de kinderboerderij in de Delftse Hout hebben met zijn allen een varken dat op zijn achterpoten kan lopen gevangen om het varkentje even te wassen. Dat deden ze uit protest tegen de sluiting van de kinderboerderijen in Tanthof en de Delftse Hout. De kinderen waren samen met hun ouders, grootouders en andere bezoekers van de kinderboerderijen samengekomen om tegen de sluiting te protesteren.

Foto: Gerrit Veldhuizen / SP Delft

De SP had opgeroepen voor het protest. Met folders, online oproepen en op facebook werd iedereen op de hoogte gesteld. Ondanks het slechte weer waren er een kleine 200 mensen op de oproep afgekomen. Een aantal kinderen had eigen protest-borden gemaakt, en er was zelfs een zelfgemaakt spandoek. Voor aanvang waren er kleurplaaten en stoepkrijt, maar het stoepkrijten ging niet in de stromende regen. Dus was het wachten op de wethouder.

Foto: Gerrit Veldhuizen / SP Delft

Toen de wethouder er eenmaal was en het nog harder begon te regenen werd er halsoverkop besloten om met zijn allen naar binnen te gaan. Daar vertelde basisschool lerares Corien hoe ze met haar eigen kinderen vaak naar de kinderboerderij gaat. En dat het eigenlijk belachelijk is dat ze moet uitleggen waarom zoiets als een kinderboerderij moet blijven. Haar zoontje riep daar achteraan dat de kinderboerderij gewoon open moest blijven, wat leidde tot instemmend gejuich.

Foto: Gerrit Veldhuizen / SP Delft

SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum legde uit hoe het zover gekomen is dat de kinderboerderijen nu gaan sluiten. De gemeente wil  er niet meer voor betalen en dacht dat er wel private partijen waren die het over wilden nemen, en er zelfs geld voor wilden betalen. Dat valt nu tegen en daarom moeten ze dicht. De SP hoopt nu dat door publieke druk de PvdA, D66, GroenLinks, VVD en Stip ook gaan inzien dat de kinderboerderijen open moeten blijven.

Foto: Gerrit Veldhuizen / SP Delft

Om dat varkentje even te wassen mochten de aanwezige kinderen helpen. Door een als varken verklede volwassene te vangen en die met de meegebrachte washandjes te wassen. Het varken rende door de regen met een stoet kinderen achter haar aan.

Foto: Gerrit Veldhuizen / SP Delft

Tot slot nam wethouder Brandligt het woord. Hij zei dat er nog steeds gesprekken zijn om de boerderij in de delftse Hout open te houden. Hij kondigde aan dat de kinderboerderijen in ieder geval op 1 juli en de komende zomer open blijven. SP-Fractievoorzitter Lieke van Rossum hierover: "Het is winst dat de kinderboerderijen de zomer open blijven. Zonder de druk van de Delftse bewoners was dit niet gelukt. Maar we gaan door voor een oplossing voor de lange termijn." Daar waren de aanwezigen het mee eens, waarna iedereen weer door de regen huiswaart keerde.

Aanstaande donderdag wordt er in de raadsvergadering op het stadhuis verder gepraat over de kinderboerderijen.