Verkiezingsprogramma SP Delft

Geen merk maar een stad

"Zwembad Kerkpolder was een gemeentelijk zwembad maar werd vorig jaar geprivatiseerd. Als gevolg daarvan zouden wij als medewerkers tot een derde van ons salaris moeten inleveren. Hetzelfde werk voor minder geld dus. Bizar, want onze medewerkers doen belangrijk werk en ontvangen met veel plezier allerlei verschillende mensen in het zwembad. Welke andere voorziening ken je nou waar mensen van nul tot honderd jaar oud zo goed terecht kunnen? Zwembaden hebben een belangrijke maatschappelijke functie in recreatie, veiligheid, onderwijs, integratie en sport. Medewerkers verdienen dus zekerheid en een fatsoenlijk loon.

We lieten het er niet bij zitten en kwamen samen met de vakbonden en de SP in actie. Vele gesprekken, honderden door onze bezoekers beschreven badeendjes, twee raadsvergaderingen en een zwembad op de markt verder was het zover: we kregen gelijk en hebben nu tien jaar lang salariscompensatie vanuit de gemeente. Dat is alleen gelukt met zoveel strijdbaarheid buiten het stadhuis. In actie komen loont!"

Frans Alebregse – Zwembad Kerkpolder

Geen merk maar een stad

Een gemeente moet er zijn voor haar inwoners en heeft een maatschappelijke functie. Delft is geen bedrijf en geen merk, Delft is een stad om in te wonen.

Het stadsbestuur heeft er de afgelopen jaren steeds voor gekozen om allerlei taken uit handen te geven, Delft zou een ‘regiegemeente’ moeten zijn die zoveel mogelijk aan bedrijven overlaat. Dat ging lang niet altijd goed: de uitvoerder van de Regiotaxi ging failliet, kinderboerderijen werden bijna gesloten (na een actie van de SP kwam er gelukkig toch een snelle overname), de afvalverwerking door Avalex werd steeds duurder en bij de privatisering van zwembad Kerkpolder dreigden medewerkers een flink deel van hun salaris te moeten inleveren.

Dat kan stukken beter! Door belangrijke taken in zorg en voorzieningen als gemeente zelf uit te voeren, blijven ze onder democratische controle van de inwoners van de stad. En dat is broodnodig, want de afgelopen jaren zagen we een gemeente die miljoenen uitgaf aan allerhande samenwerkingsverbanden en projecten maar keer op keer geen gehoor gaf aan wat inwoners wilden. De gemeente laat zich te veel beïnvloeden door de belangen van grote bedrijven en organisaties als de Technische Universiteit en te weinig door de mensen die in Delft wonen. Het is tijd dat de gemeente eens wat terug vraagt aan haar samenwerkingspartners en haar inwoners meer zeggenschap geeft.

1    Delft stapt uit de gemeenschappelijke regeling Avalex en zorgt zelf dat het afval in Delft opgehaald wordt. Onderzocht wordt of een gemeentelijk bedrijf of uitbesteden goedkoper is. De afvalkosten voor Delftenaren gaan naar beneden en het PMD, groen en papier afval wordt vaker opgehaald.|
2    De gemeente gaat zoveel mogelijk zorgtaken zelf uitvoeren. Op die manier blijft er goede controle over de zorg voor inwoners. Het gaat in ieder geval om de RegioTaxi en de thuiszorg.
3    Wanneer aanbestedingen gedaan worden, mag dit niet leiden tot onderbetaalde diensten. De gemeente levert een eerlijke vergoeding en kiest in eerste instantie op kwaliteit en niet alleen op kosten.
4    Er komt een stadsonderzoek waarin de gemeente alle inwoners bevraagd op hun behoefte aan voorzieningen in de buurt. Het gaat om voorzieningen die bedoeld zijn voor recreatie (zwembad, festival), educatie (bieb) en/of sociale cohesie (kleinschalig vervoer, buurthuis, sportclub). De gemeente stelt een Investeringfonds voorzieningen in om snel tot uitvoer over te kunnen gaan.
5    De mogelijkheid tot oprichten van een gemeentelijk woningbedrijf wordt onderzocht. Een woningbedrijf van en voor de huurders, zodat zij weer voldoende invloed krijgen. Op die manier kunnen topinkomens van bestuurders en zeer risicovolle projecten worden voorkomen en kan de gemeente weer voldoende toezicht houden.
6    Ondernemers moeten net als inwoners eerder en beter betrokken worden bij nieuwbouwplannen en werkzaamheden in de buurt van hun bedrijf. Zowel communicatie vanuit de gemeente en het daadwerkelijk gebruiken van ideeën en klachten moeten verbeterd worden.
7    Waar de gemeente regelmatig de portemonnee heeft getrokken om grote bedrijven op allerlei manier te helpen, gebeurt er nu weinig tot niets om het midden- en kleinbedrijf te ondersteunen. Het MKB is minstens zo belangrijk voor de werkgelegenheid en er moet een ondersteuningsplan voor deze ondernemers komen.
8    De gemeente probeert het ‘stapelen’ van opdrachten in aanbestedingen te voorkomen, zodat ook kleinere ondernemingen in aanmerking komen voor deze opdrachten. De gemeente betaald eerlijke tarieven bij aanbestedingen (kwaliteit boven prijs) en huurt geen bedrijven in die werken met flexcontracten en/of werknemers na drie contracten voor bepaalde tijd afdanken.
9    Veel omliggende gemeenten hebben in 2017 hun aandelen in Energiebedrijf Eneco verkocht. Delft koos gelukkig voor het behouden ervan. De aandelen Eneco van Delft mogen ook in de toekomst niet verkocht worden. Zo houden we zeggenschap over onze energievoorziening.
10    De uitgaven aan externe medewerkers binnen de gemeentelijke organisaties mogen niet meer zijn dan tien procent van de personeelskosten van de gemeente Delft.
11    De gemeente gaat niet meer uit van een passief/faciliterend grondbeleid waarbij gemeentegrond zoveel mogelijk verkocht wordt. Er komt een duidelijke visie op het grondbeleid waarbij Delft een uitspraak doet over welke grond op welke plek behouden blijft.
12    De SP staat voor een degelijk financieel beleid en een sluitende begroting. Er wordt alleen nog geld geleend wanneer dit direct nodig is voor de inwoners van Delft. De gemeente gaat de Regeling Risicovolle Projecten serieus inzetten om financiele risico’s in het vervolg te voorkomen. We starten geen prestigeprojecten zoals het Stadskantoor meer.