Verkiezingsprogramma SP Delft

Inkomen en werk

Ondanks dat de crisis volgens velen voorbij is, hebben veel mensen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. In Delft maken meer dan duizend mensen, waaronder honderden kinderen, wekelijks gebruik van de voedselbank en honderden gezinnen kunnen niet zonder kledingbank ‘De Buurvrouw’. De zorgkosten en de belasting op de boodschappen gaan in 2018 omhoog en de huren stijgen de pan uit. Hierdoor zullen meer mensen in financiële problemen komen. Sinds het afschaffen van onderzoek naar armoede in Delft, is het onbekend wie deze mensen zijn. Hierdoor is het niet bekend of hulpverlening wel de juiste mensen bereikt. Door gedegen onderzoek én meer bijzondere bijstand wil de SP mensen die financieel in de knoop zit helpen door de juiste middelen bij de juiste mensen te brengen.

Daarnaast is het zaak om mensen zonder werk weer uitzicht op een baan te geven. Werk is het beste middel tegen armoede wordt veel gezegd. Dat is waar, mits mensen zekerheid van werk en een fatsoenlijk salaris krijgen. Werken voor een uitkering moet dus voorkomen worden, net als strafkortingen op uitkeringen. Het betekent ook dat er voldoende betaald werk moet zijn. Vrijwilligerswerk is een groot goed. De afgelopen jaren werd echter steeds meer betaald werk opgezet in vrijwilligerswerk, waardoor het vinden van een baan moeilijker wordt.

Werkgelegenheid in Delft is nu vooral gericht op de kenniseconomie en ‘kennisintensieve’ banen. Dat zou dan werk opleveren voor laagopgeleiden volgens de gemeente. De werkelijkheid is niet zo simpel. Er wordt vergeten dat er in onze stad ook duizenden mensen zijn die niet in die twee categorieën vallen. Mensen die leerkracht in het basisonderwijs, loodgieter, kraamverzorgende of hovenier zijn. Juist voor deze mensen moet meer werk beschikbaar komen. Door als gemeente zelf meer werk te creëren in allerlei sectoren en door ondernemers met een middelgroot of klein bedrijf te ondersteunen.

De SP wil stoppen met aanbestedingen van werk voor een zo laag mogelijk tarief. De kosten moeten in verhouding zijn met kwaliteit. Wanneer tarieven lager worden dan de kostprijs, zijn werknemers de klos. Zij werken hard voor een hongerloon. Dit geldt voor allerlei dienstverleningen zoals schoonmakers en taxichauffeurs. De gemeente moet het goede voorbeeld geven door eerlijk loon voor goed werk in te kopen.

1    Er moet een structureel jaarlijks onderzoek naar armoede en lage inkomens ingesteld worden. Hierdoor kan hulpverlening op maat geboden worden.
2    Mensen met een bijstandsuitkering wordt aangeboden dat de vaste lasten (woonlasten, zorgkosten, etc) direct worden ingehouden door de gemeente. Veel mensen met een uitkering komen in de problemen omdat zij meer (moeten) uitgeven dan er binnen komt. Wanneer de vaste lasten direct ingehouden worden hoeven mensen zich geen zorgen te maken over de huur, energie en zorgverzekering rekeningen.
3    De SP wil ondersteuning van vrijwilligersorganisaties -zoals de buurvrouw en de voedselbank-  door gemeentelijke panden gratis beschikbaar te stellen en door kwijtschelding van gemeentelijk belastingen. Deze vrijwilligersorganisaties doen noodzakelijk maatschappelijk werk. Het minste wat de gemeente kan doen is deze organisaties bijstaan in hun geweldige werk door kosten zo laag mogelijk te houden.|
4    De SP wil dat kinderen weer via het schoolsysteem leren zwemmen en les krijgen in de natuur. Maar dat moet niet betekenen dat de juffen en meesters van het basisonderwijs er nog meer extra werk bij krijgen. Voor het begeleiden van kinderen naar zwemles en naar de kindertuinen willen we budget vrijmaken zodat begeleiders aangesteld kunnen worden. Om de leraren nog meer te ontlasten willen we ook zorgen dat weer conciërges in dienst kunnen worden genomen.
5    Het is belangrijk om mensen te ondersteunen om werk te vinden. Maar mensen voor straf korten op hun minimum uitkering als ze niet genoeg meewerken werkt averechts en brengt mensen regelrecht in armoede. De strafkorting op de uitkering bij het weigeren van een traject naar werk bij werkbedrijf Werkse wordt dan ook afgeschaft.
6    De gemeente onderzoekt samen met Werkse of er voldoende middelen beschikbaar zijn voor ‘beschut werk’ (voorheen sociale werkvoorziening).
7    Eerlijke tarieven voor schoonmaakbedrijven zodat deze meer mensen in dienst kunnen nemen voor een lagere werkdruk en een betere kwaliteit. Nog veel beter zou zijn om schoonmakers weer in vaste dienst te nemen bij de gemeente zodat zij als gemeentepersoneel worden behandeld en betaald.
8    De vacature site van “Delft voor elkaar” moet uitgaan van betaalde banen. De vermelde vacatures voor vrijwilligerswerk kunnen vaste banen zijn voor een eerlijk salaris.
9    Bedrijventerrein Schieoevers is belangrijk voor de Delftse economie. De gemeente zorgt hier voor een goed vestigingsklimaat voor kleine en middelgrote bedrijven maar blijft wel zelf leidend in de type bedrijvigheid die hier gewenst is. Woningbouw is niet voor de hand liggend op deze locatie.