Verlaag de kosten, nationaliseer onze energie

16 januari 2023

Verlaag de kosten, nationaliseer onze energie

Foto: SP

De SP in Delft organiseert op vrijdag 20 januari een bijeenkomst in wijkcentrum de Vleugel over de steeds verder stijgende kosten voor energie. SP-Kamerlid Maarten Hijink zal aanwezig zijn om te praten over de volkspetitie ‘Verlaag de kosten, nationaliseer onze energie’ en te luisteren naar de verhalen van mensen. Deze volkspetitie is ondertussen meer dan 100.000 keer getekend. De SP organiseert tientallen bijeenkomsten in het hele land. Op die manier wil de partij dat zoveel mogelijk mensen druk uitoefenen om de kosten voor energie te verlagen en de energievoorziening in eigen handen te nemen.

SP-raadslid Joost van der Sluis: “Ook Delftenaren betalen zich blauw voor de winsten van de energiebedrijven. Commerciële bedrijven verhogen onze
energierekeningen en worden lachend rijk, terwijl wij in de kou zitten. De energiebedrijven blijven ook met een prijsplafond winsten maken van ons geld. De overheid betaalt miljarden euro’s zonder daar maar iets van zeggenschap voor terug te krijgen. Dat moet anders. Energie moet gewoon door de overheid geregeld worden, zonder gedoe. We hebben brede maatschappelijke steun nodig, want het kabinet doet nog niks om het probleem structureel op te lossen en leggen ze rekening weer bij de mensen neer."

De volkspetitie is een vervolg op een campagne van de SP om de kosten voor levensonderhoud te verlagen. Hiervoor demonstreerden in september al duizenden mensen in Den Haag en werden door het hele land verhalen over de stijgende kosten verzameld. Met verschillende sprekers uit Delft en van de SP wil de partij tijdens de avond in de Vleugel (Aart van der Leeuwlaan 4) met mensen bespreken wat het verlagen van de energierekening voor hen zou betekenen en plannen maken voor het vervolg.

Voorafgaand zal een om 19.00 uur een gratis maaltijd worden
verzorgd. Aanmelden hiervoor kan via delft@sp.nl met naam en
aantal personen. Het programma start om 19.30 uur. De petitie
steunen kan via kostenomlaag.sp.nl/volkspetitie.