500 Euro energietoeslag voor 1200 huishoudens in Delft

4 oktober 2022

500 Euro energietoeslag voor 1200 huishoudens in Delft

Foto: ECB

De Delftse gemeenteraad heeft in een extra vergadering besloten dat ongeveer 1200 huishoudens in Delft nog dit jaar een energietoeslag krijgen van 500 euro. De stemming over het voorstel van de SP, Volt en Onafhankelijk Delft was eerder uitgesteld, maar werd nu goedgekeurd.

Het balletje ging rollen toen een man uit Den Haag naar een vergadering in Delft kwam om te pleitten voor een extra bijdrage voor zijn moeder die in Delft woont. De SP en Volt waren al met een voorstel bezig en Daniella de Leeuw en Jorrit Treffers gingen aan de slag. Na veel overleg bleek GroenLinks ook geinteresseerd en waren er nog maar een paar stemmen nodig voor een meerderheid.

De teleurstelling aan het begin van de vergadering was dan ook groot toen bleek dat de collegepartijen weer bij elkaar op schoot waren gaan zetten en de kans op een meerderheid verkeken. Een motie van STiP die alleen om verder onderzoek naar maatwerk vroeg kreeg de voorkeur.

Het debat tijdens de vergadering was dan ook fel. Maatwerk bleek duur en traag. De collegepartijen begonnen te twijfelen en in de 2e termijn was daar opeens de omslag. D66 kondigde als eerste aan voor te gaan stemmen, waarna de overige collegepartijen een voor een ook hun steun uitspraken.

Daarop deed de burgemeester nog een poging om de geest weer in de fles te doen door de stemming uit te stellen naar een extra vergadering.

Tijdens die extra vergadering, met de man uit Den Haag die om een toeslag voor zijn moeder vroeg op de tribune. Werd het voorstel toch goedgekeurd. Alle huishoudens met een inkomen tussen de 120 en 130 procent van het minium inkomen (huishoudens met een inkomen tot 1.4320 euro per maand) kunnen een aanvraag indienen voor de energietoeslag.

En ja, het vage voorstel van STiP haalde het ook. Wat dat gaat opleveren zullen we in de toekomst zien.