SP: opvang Oekraïense vluchtelingen mogelijk maken én meer betaalbare huurwoningen bouwen

7 april 2022

Foto: Indebuurt Delft / Indebuurt Delft

(foto: Indebuurt Delft, Demonstratie tegen de oorlog in Oekraine op de Markt in Delft)

Het zal je maar overkomen. Dat je geen enkele andere uitweg meer ziet dan alles wat je hebt opgebouwd achter je te laten. Werk, huis, stad, vrienden en familie. Om een volkomen ongewisse toekomst tegemoet te gaan. Vanwege een oorlog waar je zelf helemaal niets aan kon doen.

Volgens de SP moeten we alles doen om deze mensen op te vangen en gelukkig gebeurt dat ook in Delft. Momenteel gaat de aandacht vooral naar de mensen uit Oekraïne, maar we moeten niet vergeten dat er ook andere gebieden zijn waaruit mensen wegvluchten omdat ze geen andere oplossing meer zien. Ook voor deze mensen moet opvang worden gezocht, vindt SP-raadslid Joost van der Sluis:

“Ik begrijp dat de nood nu hoog is en we mensen daarom opvangen in hotelkamers en vakantiehuisjes. Maar we moeten ook verstandig zijn en naar de langere termijn kijken. Het gebrek aan opvang voor mensen die dat nu opeens zo hard nodig hebben wijst er maar weer eens op dat we in Delft veel te weinig betaalbare woningen hebben. Daarom moeten we alles op alles zetten om deze betaalbare woningen bij te bouwen, zodat we mensen die dat nodig hebben in de toekomst beter kunnen huisvesten.”