SP op de bres voor DOK

22 april 2022

SP op de bres voor DOK

Foto: Mylene Siegers / Website DOK Delft

Tijdens de gemeenteraad van 22 april is in Delft gesproken over de bezuinigingen op DOK. Om de huidige bezuiniging uit te voeren heeft DOK eenmalig extra geld uit moeten geven. De SP heeft voorgesteld om de gemeente die rekening te laten betalen.

Gemeenteraadslid Joost van der Sluis: "De gemeente heeft geen rekening gehouden met die eenmalige kosten, maar als je mensen ontslaat moet je daar een vergoeding over betalen. Dat was allemaal te voorzien, ook omdat het 5 jaar geleden ook al is gebeurt. Dit is gewoon slordig en de SP vind dat de gemeente dit geld gewoon aan DOK moet geven."

Wethouder Vollebregt was het ermee eens dat het slordig was, maar wil nog niet direct de portemonnee trekken. Hij gaat eerst met DOK overleggen om te kijken of DOK niet een deel zelf kan betalen. De ChristenUnie en SP waren het daar niet mee eens en willen dat het hele bedrag door de gemeente betaald wordt. Joost van der Sluis: "Het is vreemd dat de wethouder nu gaat onderhandelen met DOK. DOK is feitelijk onderdeel van de gemeente en als DOK het voor een deel zelf moet betalen, is dat eigenlijk weer een extra bezuiniging op DOK. Daar gaan wij niet mee akkoord."

Alleen de SP, ChristenUnie en Onafhankelijk Delft stemden voor het voorstel om de gemeente de eenmalige bezuinigingskosten te laten betalen.