SP: gratis entree Prinsenhof eerste succes op weg naar meer Delftse voorzieningen

7 maart 2022

Foto: SP

Afgelopen zondag sierde een rode tent het Agathaplein voor de Prinsenhof. "Prinsenhof: dankzij de SP nu gratis entree" staat op het bord. Op de tweede zondag dat het museum gratis toegankelijk was voor Delftenaren én midden in de verkiezingscampagne wilden SP-vrijwilligers daar mensen natuurlijk op wijzen. SP-lijsttrekker Lieke van Rossum: "Al jaren proberen we het Prinsenhof gratis toegankelijk te krijgen voor Delftenaren. De SP vind het belangrijk dat mensen kunnen genieten van kunst en cultuur en wat kunnen opsteken van de geschiedenis.

Delft staat bekend om De Prinsenhof waar Willem van Oranje is vermoord. En eigenlijk zou iedere Delftenaar daar een kijkje genomen moeten hebben. Maar dat is zeker niet het geval. Terwijl De Prinsenhof eigendom is van de gemeente en iedereen in Delft er dus in zekere zin ook aan mee betaalt. Dan is het vreemd dat Delftenaren niet gratis naar binnen mogen en het is ons nu gelukt om De Prinsenhof en de gemeente daarvan te overtuigen."

Volgens de SP, die in het verkiezingsprogramma volledig op betaalbaar wonen en buurtvoorzieningen inzet, is dit een eerste succes op weg naar meer toegankelijkheid van voorzieningen voor Delftenaren. "Onze stad wordt zo langzamerhand onbetaalbaar voor gewone mensen. Daar willen we oplossingen voor bieden" aldus van Rossum. Vanaf deze maand mogen inwoners van Delft met de gratis Delftse Vriendpas iedere eerste zondag van de maand naar binnen.