SP met Vestia huurders in actie voor beter onderhoud woningen

18 oktober 2021

SP met Vestia huurders in actie voor beter onderhoud woningen

Foto: SP

De SP is samen met huurders van woningcorporatie Vestia een campagne gestart voor beter onderhoud en meer zeggenschap. Al jarenlang regent het bij de partij klachten van Vestia huurders, over hoge huurprijzen in combinatie met slecht onderhouden woningen met ongezonde tocht, vocht en schimmel tot gevolg. Na verschillende acties bij de verhuurder in coronatijd, worden de pijlen nu gericht op de gemeenten. Want: Vestia splitst volgend jaar in kleinere organisaties en dit is volgens de actievoerders hét moment om daar 'fatsoenlijke organisaties' van te maken.

Afgelopen vrijdag voelde een vertegenwoordiging van de huurders woonwethouder Karin Schrederhof aan de tand. Huurder Bert van der Meer: "De wethouder heeft invloed op hoe de nieuwe verhuurder voor Delft/Zoetermeer zich gaat gedragen. We hebben haar gevraagd zich in te zetten voor onze twee simpele eisen: onderhoudsmonteurs die in dienst zijn van de verhuurder en aanspreekpunt voor de buurt kunnen zijn, en regelmatige wijkbijeenkomsten waar we kunnen inlopen met klachten en ideeën" Dit zou de bewoners van zijn eigen buurt een stuk verder brengen. "Ik woon in de Indische Buurt en we wachten hier al jaren op renovatie van onze woningen. We krijgen maar geen duidelijkheid en ondertussen stapelen onderhoudsproblemen zich op. Mijn schuur lekt en na een online reparatieverzoek zegt de reparateur dat hij zal overleggen om tot een oplossing te komen en terug te koppelen. Vervolgens hoor je niets en bij navraag weet niemand ergens van en verwijst naar elkaar. Als hier iemand van Vestia rondliep die wist wat er speelde, zou zo veel beter opgelost worden"

Delfts SP fractievoorzitter Lieke van Rossum is betrokken bij de acties: "In een welvarend land als Nederland zou een betaalbare en gezonde woning toch vanzelfsprekend moeten zijn" zegt zij. "Maar dat is niet zo, omdat corporaties als Vestia zich hebben gedragen als snelle bedrijven in plaats van als volkshuisvester. Er is van alles mis rond tekorten aan betaalbare woningen, huurprijzen en sloopwoede. Maar voor dit achterstallig onderhoud hebben we nú de kans om het op te lossen. Zodat de nieuwe organisatie straks fatsoenlijk met haar huurders om gaat. Daarom gaan we door met acties van Vestia huurders." Ook in Den Haag en Zoetermeer komt de SP deze week met huurders in actie en worden de woonwethouders gevraagd de eisen te ondersteunen.

Vestia