Huurdersoproep in aanloop naar Prinsjesdag

10 september 2020

Huurdersoproep in aanloop naar Prinsjesdag

Foto: SP Delft / SP Delft

Huurders uit Delft voeren in aanloop op Prinsjesdag actie om minister Ollongren op te roepen om de huurverhoging terug te draaien. Bewoners uit de Woonbron huizen in de Poptahof die eerder in verzet kwamen tegen torenhoge stookkosten; en huurders van Vestia die een zwartboek maakten met klachten over slecht onderhoud en te dure huizen slaan de handen ineen. Natascha Wassenburg, Vestia-huurder, licht de boodschap aan de minister toe: "Toen we deze zomer met honderden huurders - digitaal- klaar stonden om in gesprek te gaan met minister Ollongren keerde zij ons de rug toe en stapte in haar dienstauto. Maar wij moeten keer op keer meer betalen terwijl onze lonen vaak achterblijven. Het wordt tijd dat de minister naar ons gaat luisteren." Oscar Tellekamp uit de Poptahof sluit zich daar van harte bij aan: "Het is een belachelijke verhoging in een tijd dat veel mensen al minder inkomsten hebben"

SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum vindt het bijzonder dat Delftse huurders gezamenlijk in opstand komen: "Mensen pikken het niet langer. De huren worden overal verhoogd en ondertussen kunnen steeds minder mensen in Delft goede en betaalbare woonruimte vinden. De afgelopen periode roerden mensen zich in de Bomenwijk, het Heilige Land, de Poptahof, de Indische Buurt en ga zo maar door. Onterechte sloop, slechte isolatie van de huizen, hoge kosten of schimmel. Uiteindelijk is het overal dezelfde strijd: fatsoenlijke betaalbare woningbouw voor hardwerkende Delftenaren. Het wordt tijd dat Delftse huurders als collectief van zich laten horen en dat begint nu, in aanloop naar Prinsjesdag"

Niet alleen in Delft, maar op veel plekken laten huurders van zich horen. Door het hele land zijn al langere tijd mensen in actie om de huurverhoging terug te draaien met de leus '0% is genoeg'. SP-kamerlid Sandra Beckerman  ‘De huren waren al onbetaalbaar en zijn nu weer verhoogd. Volstrekt asociaal. Wij roepen het kabinet op: denk dinsdag niet aan de prinsjes, maar aan de huurders, en draai de huurverhoging terug,’

De week voor Prinsjesdag lekten plannen van het kabinet uit om verhuurders een korting te geven van 200 miljoen euro op de verhuurderheffing. ‘Een druppel op een gloeiende plaat’, noemt Beckerman deze plannen. ‘Mooi dat de minister nu iets lijkt te willen doen. Maar in totaal betalen woningcorporaties 1,7 miljard euro aan de schatkist. En de vraag is of deze kleine korting überhaupt bij huurders terechtkomt. Dus een oplossing is dit bij lange na niet.’

Minister Ollongren van D66 heeft al 3 keer een aangenomen voorstel uit de Eerste Kamer naast zich neergelegd. In plaats daarvan deed zij een ‘moreel appèl’ aan verhuurders om de huren niet te verhogen. Met als resultaat: de grootste huurstijging in de afgelopen 6 jaar.