Verzet tegen gemeentegeld voor BioTech bedrijven

14 juli 2020

Verzet tegen gemeentegeld voor BioTech bedrijven

Foto: Lieke van Rossum / SP Delft

Er wordt door de gemeente zo’n anderhalf miljoen euro aan belastinggeld in de 'BioTech campus' op het terrein van chemiebedrijf DSM gestoken. Het geld wordt gebruikt om staatssteun te geven aan bedrijfsruimte en aan activiteiten om die bedrijven te gaan ondersteunen. De Delftse SP verzet zich tegen de plannen, de partij vindt het ongehoord om 'in coronatijd grote bedrijven te spekken van belastinggeld'

Maandagavond besloot een meerderheid van de gemeenteraad om een subsidie aan de Stichting Planet B.io toe te kennen. Deze stichting krijgt geld om een pand op het DSM terrein te renoveren zodat het aan bedrijven verhuurd kan worden om op die manier een BioTech campus op te starten. De huuropbrengsten gaan naar de stichting die het geld weer in de bedrijven stopt via diensten en faciliteiten. Volgens raadslid Boris Duijff van de SP is dat de wereld op zijn kop: “Bedrijven creëren juist waarde en dragen daarvan een deel af aan de overheid zodat we mensen kunnen voorzien van infrastructuur, zorg, onderwijs, en andere voorzieningen. Het college wil het geld dus de verkeerde kant op laten stromen. Zij kiezen ervoor om Delfts geld te doneren aan bedrijfsruimte, netwerkborrels en WIFI voor bedrijven.”

De SP is niet tegen de ontwikkeling van het bedrijfsgebouw. Duijf: “Wij willen de subsidie omzetten in een lening, zodat wel de ontwikkeling plaats kan vinden, maar zodat niet het belastinggeld op de rekening van bedrijven eindigt. Dat levert ons wel de arbeidsplaatsen op, maar zorgt dat Delfts geld terugvloeit naar onze inwoners. Zodat we het kunnen gebruiken voor onderwijs, ondersteuning van kleine ondernemers of buurtvoorzieningen. Maar het alternatief van de SP werd niet door de gemeenteraad overgenomen, dus moet de Delftenaar voor de BioTech campus gaan betalen."