De Delftenaar gratis naar het Prinsenhof

21 november 2018

De Delftenaar gratis naar het Prinsenhof

De SP wil graag dat de inwoners van Delft gratis entree krijgen in het Prinsenhof. De grote verbouwing, waar op het moment plannen voor worden gemaakt, gaat hoe dan ook veel belastinggeld kosten. Als de Delftenaar dan aan de deur ‘nogmaals’ entree zou moeten betalen dan wordt er dus twee keer betaald, aldus de SP. Het Prinsenhof is van en voor alle Delftenaren en iedereen zou er dan ook binnen moeten kunnen wandelen.

Volgens de SP is het idee prima te realiseren, raadslid Boris Duijff legt uit: “Het Prinsenhof wordt veel bezocht door toeristen van binnen en buiten Nederland, maar menig Delftenaar is er nooit geweest. Als we hen gratis binnen gaan laten dan gaat de drempel om ons prachtige Prinsenhof te bezoeken omlaag. De extra bezoekers die dit oplevert waren anders niet gekomen, dus in die zin gaat het museum er aan inkomsten niet op achteruit. Wij denken dan ook dat dit plan weinig hoeft te kosten maar dat we dit als eis in de voorwaarden voor de verbouwing op moeten nemen. Dat lijkt ons goed mogelijk omdat deze verbouwing deels door Delfts belastinggeld betaald gaat worden.”

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 8 november heeft de SP aan de wethouder gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken om de Delftenaar gratis toegang tot het Prinsenhof te verschaffen. De wethouder heeft toegezegd en gaat kijken naar de invulling en de haalbaarheid van het idee. De SP kijkt uit naar de resultaten en zet in op een gratis Prinsenhof voor en van alle Delftenaren.