Woonbron Delft genomineerd voor de Schimmelschandpaal

29 oktober 2018

Woonbron Delft genomineerd voor de Schimmelschandpaal

Foto: Joost van der Sluis / SP Delft

Vandaag zijn de landelijke nominaties voor de Schimmelschandpaal bekend geworden. Deze prijs wordt uitgereikt aan de woningcorporatie met de meeste klachten over onderhoud in de huizen, en de minste bereidwilligheid om hier iets aan te doen. Een van de tien genomineerden is Woonbron Delft. Vanmorgen heeft de SP de nominatie op bij het kantoor van Woonbron op de deur geplakt. Mensen kunnen tot 11 november stemmen. Op 12 november wordt de winnaar van de Schimmelschandpaal 2018 bekend gemaakt.

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: ‘Uit cijfers blijkt dat ten minste een half miljoen sociale huurwoningen in Nederland kampt met vocht en schimmel. Daarom eisen we niet alleen dat deze corporaties hun huizen direct opknappen maar ook dat de minister met een landelijk actieplan komt.’

Woonbron is genomineerd vanwege de slechte staat van de huizen en flats in de Poptahof. SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum: “Woonbron weigert de huizen te isoleren en laat de bewoners voor de stookkosten opdraaien met behulp van een verkeerd meetsysteem. Vervolgens weigeren ze te praten met hun eigen huurders omdat iemand een boze brief heeft gestuurd. Dus stem op Woonbron op schimmelschandpaal.nl!”

De SP vindt dat corporaties veel meer moeten doen aan achterstallig onderhoud en vochtproblemen. Beckerman: ‘Veel corporaties doen alsof het om klachten van individuele huurders gaat en pakken problemen niet aan. Maar er is een structureel probleem. Wanneer er niet naar huurders wordt geluisterd en zoveel mensen, waaronder kinderen, ziek worden in hun eigen huis, zit de schimmel niet alleen in de huizen, maar in het systeem.’

Beckerman vervolgt: ‘Er is een groot offensief nodig. Dat offensief begon toen huurders in actie kwamen tegen hun woningcorporatie. En dat offensief krijgt een landelijk gezicht met de Schimmelschandpaal. Zo eisen we dat corporaties pal staan voor hun huurders en samen met hen vechten tegen het systeem’