SP krijgt gemeente eindelijk in beweging over toekomst woningen Heilige Land

10 september 2018

SP krijgt gemeente eindelijk in beweging over toekomst woningen Heilige Land

Foto: SP

De huurders van de historische witte huizen in het Heilige Land krijgen eindelijk steun van de gemeente in hun strijd tegen sloop van hun buurt. Onder druk van de bewoners en de gemeenteraad besloot wethouder volkshuisvesting Karin Schrederhof in een vergadering van de raad afgelopen dinsdag om met zowel de bewoners als verhuurder Woonbron om de tafel te gaan om een oplossing voor de buurt te vinden.

De bewoners worden gesteund door de SP in hun strijd voor renovatie die al meer dan anderhalf jaar duurt. Fractievoorzitter Lieke van Rossum is blij met de nieuwe stap: “Werkelijk niemand in Delft wil deze prachtige huisjes met rijke historie gesloopt zien. Niemand, behalve de verhuurder die een financieel belang heeft om duurdere woningen te bouwen. Maar tot nu toe bleef de gemeente beweren ‘wij gaan daar niet over’. Een gemeente die niet over haar eigen stad gaat, dat is toch de wereld op zn kop?”

In een emotionele vergadering stonden twee rapporten over de technische staat van de woningen op de agenda, met verschillende conclusies: sloop of renovatie. Al jaren vragen bewoners om een uitgebreider, eerlijk technisch rapport om zo een juiste afweging te kunnen maken over renovatie of sloop. Dat kwam er tot nu toe niet. Een van de huurders zegt: “Woonbron wil alleen in gesprek over een sociaal plan bij sloop en doet geen enkele moeite om bewoners te betrekken bij de plannen. We voelen ons van het kastje naar de muur gestuurd en vinden dat de gemeente het voor ons en onze huizen moet opnemen.”

Een meerderheid van de politiek vond uiteindelijk het toch mogelijk moet zijn om in te grijpen als woningbouwverenigingen zo met hun huurders omgaan. SP’er Van Rossum: “Woonbron luistert niet naar de bewoners totdat de gemeente ingrijpt. Er is genoeg dat we daaraan kunnen doen. Het is een kwestie van willen. Van wie is onze stad nou eigenlijk?” Hierna liet de wethouder de vergadering schorsen om zich te bezinnen over een beter antwoord en beloofde om met beide partijen in gesprek te gaan over de toekomst van woningen. Duidelijkheid over de staat van de woningen, hun toekomst en de huurprijzen zullen dan binnen enkele weken worden besproken.

Lees het ook in de Delft op Zondag en het AD!