SP start kaartenactie voor behoud Heilige Land

21 juni 2018

SP start kaartenactie voor behoud Heilige Land

Foto: SP

Vorige week maakte de gemeente bekend mee te willen werken aan plannen vancorporatie Woonbron die de 65 historische huisjes in het Heilige Land wil slopen. De huurders van deze woningen verzetten zich al een jaar tegen de voorgenomen sloop en kwamen in actie. Zij zijn van mening dat renovatie goed mogelijk is, een rapport van De Woonbond wees dit uit. Woonbron beloofde een uitgebreid technisch onderzoek, maar dat bleef uit.

De Delftse SP trok steeds met de bewoners op en is nu een publieksactie gestart om hen te steunen. Fractievoorzitter Lieke van Rossum legt uit waarom: "Er is in Delft een schrijnend tekort aan betaalbare huurwoningen. En het is heftig als je zoals deze huurders, je zo lang inzet voor je huis en je buurt maar steeds nul op rekest krijgt. De bewoners vinden sloop eeuwig zonde van hun woning en willen niet weg. Maar ze kunnen momenteel, zeker na het bericht van de gemeente, wel een steuntje in de rug gebruiken." De SP verzamelt handtekeningen van Delftenaren op ansichtkaarten met een foto van de buurt en de tekst 'slopen? eeuwig zonde!'

De kaarten zijn geadresseerd aan Woonbron en er zijn er inmiddels honderden binnengekomen. De actievoerders verwachten ze volgende week aan te kunnen bieden aan Woonbron. Van Rossum: "We merken dat een grote meerderheid van de Delftenaren voor behoud van deze huisjes is. We
willen daarom dat Woonbron nu eens echt met de bewoners in overleg gaat
over de toekomst van deze buurt, want dat gebeurt nu gewoon niet."