Een stille zomer of een levendige binnenstad?

29 juni 2018

Een stille zomer of een levendige binnenstad?

Foto: SP
Een stille zomer of een levendige binnenstad? Afgelopen donderdagavond was dat de stelling waar de gemeenteraad over discussieerde. Sinds begin van dit jaar legt de zogenaamde 12 puntenregeling veel horeca het zwijgen op; waar vroeger muziek werd gedoogd zijn evenementen er nu op gereguleerd en streng op gecontroleerd. Een groot probleem voor horeca ondernemers die muziek in de binnenstad willen laten klinken. De SP zette het onderwerp op de agenda om te voorkomen dat de aankomende zomer een hele stille zou worden.

En met succes! Want de burgemeester heeft toegezegd dat ze gaat proberen om te zorgen dat ondernemers hun punten terug kunnen krijgen als een evenement niet door gaat. Dit was een wens van de ondernemers die vanwege het Nederlandse weer en de twee weken aanvraag termijn van een vergunning regelmatig hun punten kwijt raakten. Dit is niet alleen een overwinning van de SP maar vooral ook van de Delftse burger, de opkomst op de publieke tribune voor het agendapunt was namelijk massaal, de insprekers legden de problemen goed uit en de petitie van één van de insprekers zette alles kracht bij.

Maar daarmee zijn nog niet alle problemen opgelost. De regels die overlast moeten beperken, beperkt nu ook muziek die geen tot weinig overlast veroorzaakt. Een singer songwriter met een gitaar en microfoon is namelijk wat anders dan een rockband en die nuance zit nu niet in de regels. Veel van de partijen willen deze nuance nog niet maken en een jaar wachten totdat de nieuwe regeling geëvalueerd wordt. Het wordt nog een uitdaging voor de SP fractie om die nuance wel in de regelgeving te krijgen, het liefst natuurlijk nog voordat de zomervakantie aanbreekt. Hier zal de SP zich dan natuurlijk hard voor gaan inzetten!