GroenLinks kiest uiteindelijk voor rechts college

21 april 2018

GroenLinks kiest uiteindelijk voor rechts college

Foto: SP

Donderdagavond werd eindelijk bekend welke Delftse partijen gaan onderhandelen om een college te vormen. Dat bleken GroenLinks, D66, Stip, VVD en PvdA te zijn, precies hetzelfde college dat er nu ook al zit. Volgens SP fractievoorzitter Lieke van Rossum is dat een zwaktebod van grootste partij: "'Verandering begint hier!' beloofde GroenLinks haar kiezers op de posters. Maar niets bleek minder waar, want alles blijft bij het zelfde in Delft. Er was een hele mooie kans om een nieuw sociaal college te maken, dat met frisse zin aan de slag zou kunnen met een gemeente die er weer is voor haar inwoners. Maar men koos voor een oude, vastgeroeste combinatie van gevestigde bestuurspartijen"

In een eerste gespreksronde, die geleid werd door Eerste Kamerlid Marijke Vos, werden ook de SP en de ChristenUnie genoemd als mogelijke samenwerkingspartners. Volgens Van Rossum inderdaad een logische keus als je naar de verkiezingsprogramma's kijkt. "Maar daar gaat het ze helemaal niet om. Er wordt heel veel gesproken over wie met wie wil en nauwelijks over wat dat voor Delft betekent. De SP is een actieve partij die geen blad voor de mond neemt en weet wat er in veel buurten speelt. We zijn gewoon te pittig voor ze. GroenLinks bestuurt dus liever met de VVD dan met haar linkse collega's!"