Interview met SP-lijsttrekker Lieke van Rossum

14 maart 2018

Interview met SP-lijsttrekker Lieke van Rossum

Foto: Duko Stolwijk / Lijsttrekker SP Delft Lieke van Rossum

Lieke van Rossum is de SP lijsttrekker in Delft. Reden genoeg om haar wat vragen te stellen. Zoals: Waarom moeten we eigenlijk op je stemmen voor de gemeenteraad?

“Ik vind het belangrijk dat iedereen wat te zeggen heeft over de buurt, de stad en het land. De stad is van ons en de gemeente moet er zijn voor haar inwoners. Delft is geen merk en geen bedrijf, maar een stad om in te wonen. Een voorbeeld: ruim een jaar geleden kregen de bewoners van de witte huisjes in de buurt Heilig Land een brief dat hun woningen gesloopt zouden worden. Zij willen dat helemaal niet. De SP strijdt nu al maanden samen met deze mensen om hun woningen te redden. Die mensen, daar doe ik het voor.“

Dat zijn maar een paar huizen, hoe zit het met de rest van Delft?

“Die 65 woningen staan symbool voor iets veel groters. De andere partijen in Delft vinden dat er te veel goedkope woningen zijn en willen dat er meer rijke mensen naar de stad komen. Daarom hebben ze besloten dat goedkope woningen gesloopt moeten worden en er dure woningen voor in de plaats moeten komen. Daar is de SP het niet mee eens. Wij willen dat er 3000 betaalbare huurwoningen bij worden gebouwd. Net afgestudeerde studenten en andere jongeren worden nu de stad uit gejaagd.”

Je zit al een tijdje in de gemeenteraad, wat heb je daarin zoal gedaan?

“We hebben er hard aan gewerkt om Delft leefbaar te houden. De laatste
jaren is er in Delft op allerlei voorzieningen bezuinigd. Buurthuizen, bibliotheek DOK, sportverenigingen, onderhoud van het groen, speeltuintjes. Het moest allemaal minder, minder. Daar heeft de SP zich tegen verzet. En met resultaat! Zo kon dankzij acties van de SP en bezoekers de kinderboerderij in de Delftse Hout in een andere vorm blijven bestaan. En de SP blijft doorgaan. We willen het schoolzwemmen terug, dat het afval normaal opgehaald wordt en er meer geld wordt besteed aan alle voorzieningen in de stad.”

Klinkt mooi, maar waar betalen jullie dat van?

“Iedereen in Delft weet dat de stad bijna failliet was door allerlei prestige-projecten van de bestuurders van de stad. Het stadskantoor, de Sebastiaansbrug, de nieuwe wijk Harnaschpolder... De SP heeft er constant op gewezen dat dat financieel niet mogelijk was, en ik heb ook de commissie geleid die onderzoek deed naar dit financiële drama. En nog steeds wordt veel geld uitgegeven aan onzinnige dingen zoals allerlei subsidies rond ‘Delft Kennisstad’ en nu weer de veel te dure verbouwing van het Prinsenhof. Dat geld kan je veel beter besteden aan de stad zelf. Aan dingen waar de bewoners ook iets aan hebben. Aan mensen die dat geld wel nodig hebben.”

Dat klinkt bekend. De SP is er toch alleen voor arme mensen?

“Dat is zeker niet waar. Een samenleving waarin we naar elkaar omkijken en
helpen waar nodig, is voor iedereen beter. We moeten er voor zorgen
dat een overheid dat goed organiseert. Dat betekent óók dat we
gezinnen die niet rond kunnen komen moeten helpen. Dat we samen
zorgen voor mensen die ziek zijn of last hebben van een handicap.
Rijkdom is oneerlijk verdeeld. 10% van de mensen bezit 90% van het
vermogen. De SP vindt het de normaalste zaak van de wereld dat mensen
zelf ook profiteren van de winst op hun werk.”

Voert de SP ook nog campagne tegen de sleepwet, waar een referendum over is?

“Het is toch vreemd dat de overheid nooit naar zijn bewoners wil luisteren, maar wel een wet maakt om ons altijd en overal te kunnen afluisteren. En toch willen ze niet naar de uitslag van het referendum luisteren. Dit is precies de soort politiek waar ik mij tegen blijf verzetten!”