SP laat Delftenaren aan het woord

19 februari 2018

SP laat Delftenaren aan het woord

De Delftse SP presenteerde zaterdag haar verkiezingsprogramma bij
winkelcentrum De Hoven en ging in gesprek met mensen op straat. Volgens lijsttrekker Lieke van Rossum is woonruimte een belangrijk onderwerp: "Ondanks een schrijnend tekort aan betaalbare woningen, wil de gemeente huurwoningen slopen of verkopen om er dure huizen bij te bouwen. Maar Delft is geen merk of een bedrijf, Delft is een stad om in te wonen! De SP wil daarom 3000 huurwoningen bij bouwen en bestaande woningen renoveren in plaats van slopen."

Bijzonder aan het verkiezingsprogramma is ook dat de partij de mensen aan het woord laat met wie ze de afgelopen periode succesvol samen actie voerde. Zo vertelt huurder Mirjam van der Eijk uit het Heilige Land over de strijd tegen sloop van haar woning: "De binnenstad van Delft is minstens even oud als onze huizen en niemand haalt het in zijn hoofd om die te slopen! De SP heeft er voor gezorgd dat we samen een
vuist zijn gaan maken".

De SP zet ook in op maatschappelijke voorzieningen als speeltuinen, buurthuizen en zwembaden. Frans Alebregse, medewerker van zwembad Kerkpolder, komt daar over aan het woord: "Zwembaden hebben een belangrijke maatschappelijke functie in sport, veiligheid, integratie en onderwijs. En zwembadmedewerkers verdienen dus zekerheid en een fatsoenlijk loon. Samen met de vakbonden en de SP kwamen we in actie omdat we na een privatisering voor het zelfde werk een minder salaris dreigden te krijgen. Het is gelukt om salariscompensatie te krijgen. In actie komen loont!"