Veel open deuren voor €13.000 per pagina

10 februari 2017

Veel open deuren voor €13.000 per pagina

De samenwerking van verschillende gemeenten in de omgeving, de metropoolregio, heeft een onderzoek van 60 pagina's gemaakt dat €775.000 gekost heeft. Dat komt neer op €13.000 per pagina. SP raadslid Tom Zonneveld: "Voor dat enorme bedrag moeten er wel zeer revolutionaire ideeën in staan. Het tegendeel is waar; het is een onderzoek vol open deuren en daarmee dus verspild geld."

Eén van de opvallendste open deuren die in het onderzoek staat is dat we van niet-gekwalificeerde naar gekwalificeerde docenten moeten. Zonneveld: "Dat had werkelijk iedereen kunnen bedenken. Er is dan ook niemand die zegt dat we meer ongekwalificeerde leraren moeten hebben."

Meneer Rifkin, leider van dit onderzoek, is een zeer omstreden econoom, met een discutabele wetenschappelijke achtergrond. Door dit peperdure onderzoek vol met open deuren, blijkt zijn omstredenheid te kloppen.

De SP heeft wel een oplossing voor deze verspilling. Zonneveld: "Het is alsof je naar de meubelwinkel gaat en een aantal nieuwe stoelen voor €13.000 per stuk koopt. Dan verwacht je toch wel kwaliteit. Maar bij thuiskomst blijkt de stoel gammel te zijn en niet lekker te zitten. Tja, wat doe je dan? Je pakt het bonnetje en de stoelen en je gaat terug naar de winkel: immers niet goed geld terug. Dat moeten we nu ook doen: Het bonnetje zoeken en samen met het onderzoek naar meneer Rifkin om ons geld terug te eisen."