Topinkomen directeur Spoorzone is schandalig

22 september 2016

Topinkomen directeur Spoorzone is schandalig

Vorig jaar hebben de SP en Onafhankelijk Delft ervoor gezorgd dat alle werknemers van de gemeente Delft en verbonden partijen niet meer mogen verdienen dan de gemeentesecretaris (€142.000). Aanleiding daarvoor was onder andere het hoge loon van de directeur Spoorzone, die €210.000 per jaar verdient. Nu blijkt dat hij nog steeds een veel te hoog loon krijgt, ondanks de afspraken. SP raadslid Tom Zonneveld vindt het schandalig: "Hiermee verdient de directeur Spoorzone niet alleen meer dan de gemeentesecretaris, wat al tegen de afspraak is. Maar verdient hij zelfs meer dan onze minister-president."

Wat deze situatie helemaal triest maakt volgens de SP is dat de gemeente Delft juist bijna failliet is gegaan door onder andere het project Spoorzone. Inwoners van Delft draaien nog jaren op voor al het weggegooide geld, bijvoorbeeld doordat er bezuinigd wordt op voorzieningen als zwembad, sport, kunst&cultuur, kinderboerderijen en waterspeeltuinen. Tegelijkertijd is Delft bijna de duurste grote gemeente van Nederland. Zonneveld: "En dan juist op het project Spoorzone vindt wethouder Harpe het prima dat iemand, die werkt voor de gemeente, een veel te hoog loon krijgt, zodat de Delftse belastingbetaler nog meer wordt uitgekleed."

Wethouder Harpe probeert via allerlei technische details het veel te hoge loon goed te praten. Zo zou Isidoor Hermans niet in dienst zijn van de gemeente, maar als ZZP'er zijn aangenomen en mag hij dus veel meer verdienen. Zonneveld: "Dit is natuurlijk de grootste onzin. Aanleiding voor het afspreken van de gemeentesecretaris-norm van €142.000 was juist onder andere het topinkomen van de directeur Spoorzone. Wethouder Harpe moet het niet proberen goed te praten, maar hij moet gewoon zorgen dat hij zich aan zijn afspraken houdt."