SP wil fatsoenlijk loon voor personeel Zwembad Kerkpolder

5 september 2016

SP wil fatsoenlijk loon voor personeel Zwembad Kerkpolder

Foto: Gemeente Delft / Gemeente Delft

Zwembad Kerkpolder wordt door de gemeente verkocht aan Sportfondsen. In de onderhandelingen dreigen de medewerkers een fors deel van hun salaris te verliezen. Dat kan niet volgens de SP: fatsoenlijk loon voor belangrijk werk!

De SP wil dat gemeenteraadsleden morgenavond spreken over het loon. Fractievoorzitter Lieke van Rossum:"De zwembadmedewerkers voelen zich gedumpt door de gemeente. Logisch. Zij doen belangrijk werk en moeten daar ook bij een overname fatsoenlijk voor betaald blijven worden."

Bij zo'n verkoop is het gebruikelijk dat er een sociaal plan wordt gemaakt, met overeenstemming van de medewerkers en vakbonden. Maar de gemeente wil nu  eenzijdig een magere compensatie opleggen, waardoor de werknemers tot wel 25% loon gaan inleveren. Dat is ook aan de hand bij andere voorzieningen die de gemeente verkoopt, zoals de VAK. Van Rossum: "Privatiseren van zulke voorzieningen is zelden een goed idee. Je hebt er met z'n allen niets meer over te zeggen. Er is afgesproken dat de salarissen behouden zouden blijven, maar daar houdt men zich niet aan. Er wordt zo winst gemaakt over de ruggen van de medewerkers"

Zie ook de publicaties in Delft op Zondag en het AD.