actiegroep Nationaal ZorgFonds Delft van start

7 juli 2016

actiegroep Nationaal ZorgFonds Delft van start

Foto: Lieke / SP Delft

Zorgverzekeraars besteden ieder jaar honderden miljoenen aan pogingen om Nederlanders te laten overstappen naar een andere verzekeraar. Het eigen risico in de zorg is opgelopen tot 385 euro per persoon. En ondertussen maken de verzekeraars jaarlijks gemiddeld een miljard euro winst. Geld dat niet wordt besteed aan goede zorg, maar verdwijnt in de zakken van de vier grote verzekeraars. Dat kan anders, volgens de Delftse actiegroep Nationaal ZorgFonds: er moet één nationaal fonds komen
voor de zorgverzekering, zónder eigen risico.

Nationaal ZorgFonds

“We willen van concurrentie naar samenwerking. Steeds meer mensen kunnen hun eigen bijdrage niet betalen, halen hun medicijnen niet op omdat ze te duur zijn of zien af van hun onderzoek in het ziekenhuis”, zegt Joost van der Sluis, woordvoerder van de actiegroep. “We willen dat het premiegeld weer aan de zorg wordt besteed en niet aan reclame, bureaucratie of torenhoge salarissen  van directeuren. Als alle premies naar één Nationaal ZorgFonds, kan daaruit voor iedereen de basisverzekering, zónder eigen risico, betaald worden. Dit plan is doorgerekend door het CPB en het kan echt.”

Veel animo onder Delftenaren

Uit gesprekken met mensen uit de stad blijkt dat er veel animo is. Van der Sluis "Iedereen die we spreken vindt dat het zorgstelsel beter moet. Zo legde een echtpaar dat beiden een chronische ziekte heeft uit ze elk jaar in één keer honderden euro's kwijt zijn. En we spreken mensen die moeite hebben om dit bedrag te kunnen missen en niet snappen dat de directeuren van zorgverzekeringen vaak wel een miljoen per jaar verdienen"

Bijeenkomst

Op dinsdag 12 juli organiseert de Delftse actiegroep een bijeenkomst over het opzetten van een Nationaal ZorgFonds. Er zijn vertegenwoordigers vanuit de zorgsector, maatschappelijke organisaties, politiek en overige belangstellenden uitgenodigd. Iedereen is van harte welkom vanaf 19.30 uur (start 20.00 uur) in Wijkcentrum de Wending, Raamstraat 67.

Meer informatie over het Nationaal ZorgFonds en steunbetuigingen op nationaalzorgfonds.nl