Goed feitenoverzicht grote projecten, nu volgende stap

27 januari 2016

Goed feitenoverzicht grote projecten, nu volgende stap

Met de onderzoeksrapporten over de uit de hand gelopen projecten Spoorzone, stadskantoor, woningbouwlocatie Harnaschpolder en de Sebastiaansbrug, is er een goed feitenoverzicht. Maar behalve dat het overzicht van feiten een flink aantal vragen beantwoordt, roept het ook belangrijke nieuwe vragen op. Om antwoord op deze vragen te krijgen, moet er volgens de SP wel een raadsenquête komen. In een raadsenquête kan er onder ede gehoord worden, dat wil zeggen dat liegen tijdens zo'n verhoor strafbaar is.

SP fractievoorzitter Tom Zonneveld: "Zo'n enquête is een logisch vervolg en er was bij de start van dit onderzoek ook afgesproken dat hij er zou komen. Helaas lijken vooral de coalitiepartijen het nu ineens niet meer te willen." Delft heeft door deze grote projecten minimaal €141 miljoen verspild en is er bijna door failliet gegaan. Zonneveld: "In de hele geschiedenis van Delft heeft de gemeente nog nooit zo zwaar in de financiële problemen gezeten. Als we nu geen raadsenquête willen om de onderste steen boven te krijgen, wanneer dan wel? Wij willen in ieder geval zo goed mogelijk leren van de gemaakte fouten en het beleid van de gemeente over de afgelopen jaren verantwoorden aan de Delftenaar, zij betalen namelijk de rekening van deze puinhoop." Op 16 februari neemt de gemeenteraad een definitief besluit.