Hulp bijstandsgerechtigden gaat op laatste moment niet door

30 november 2015

Hulp bijstandsgerechtigden gaat op laatste moment niet door

Foto: Lieke van Rossum / SP

In overleg met Delftse hulporganisaties bij armoede kwam de SP onlangs met vijf voorstellen om armoede in Delft beter aan te kunnen pakken. Eén van die ideeën; waar de meerderheid van de gemeenteraad zich voor uitsprak, was om mensen met een uitkering de mogelijkheid te geven om hun vaste lasten als huur, zorg- en energiekosten automatisch in te laten houden.

SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum: "Dit is een goede manier om mensen die elke maand weer geldzorgen hebben een beetje te ontzorgen. Daarnaast kunnen een heleboel schuldproblemen voorkomen worden, bijvoorbeeld dat mensen uit hun huis gezet worden omdat ze hun huur niet kunnen betalen."

Helaas trok D66 zich tijdens de raadsvergadering donderdagavond onder grote druk van de coalitie op het laatste moment terug en steunde haar eigen voorstel niet meer. Zelfs niet nadat de tekst op verzoek werd aangepast. Van Rossum is verbijsterd over de gang van zaken: "GroenLinks wethouder Brandligt heeft de druk op de coalitiepartijen opgevoerd, zodat uiteindelijk de hele coalitie tegen stemde - en de hele oppositie voor. In Delft krijgt dus zelfs de meerderheid niet haar zin. Het is absurd dat er zulke politieke spelletjes gespeeld worden, vooral omdat dit ten koste gaat van de mensen waar het over gaat."

Lees hier de SP-notitie 'Armoede uit Delft'