Sociaal herstel en sluitende begroting

15 oktober 2015

Sociaal herstel en sluitende begroting

De SP kondigt een alternatieve begroting aan met een sociaal herstel en een sluitende begroting. Zo wordt voorgesteld om niet te bezuinigen op de zorg en zelfs extra te investeren in buurthuizen, de kinderboerderij en waterspeeltuin Tanthof, DOK, de VAK en in armoedebestrijding.

Delft zit nog steeds in de financiele problemen en het lijkt erop dat de begroting van volgend jaar weer niet sluitend is. De plannen van de collegepartijen D66, STIP, PvdA, GroenLinks en VVD zijn ook om oplopend vanaf volgend jaar 5 miljoen extra te gaan bezuinigen op onder andere de zorg, DOK en de VAK. De SP is helemaal voor snel financieel herstel van Delft, maar dat moet wel sociaal gebeuren. Raadslid Lieke van Rossum kondigde daarom een alternatieve begroting aan waarin een sociaal herstel en een sluitende begroting wordt gepresenteerd: "Dat de gemeente er in plaats van alleen voor incubators, multinationals, kenniswerkers en noem maar op er ook vooral is voor gewone mensen."

De gemeente brengt steeds vaker bepaalde taken naar de markt, maar dat brengt wel een risico met zich mee. Het kan bijvoorbeeld altijd gebeuren dat een organisatie of bedrijf die zo’n taak van de gemeente overneemt, failliet gaat waardoor de taak niet meer uitgevoerd kan worden. Of dat er wordt besloten om een evenement, activiteit of voorziening te schrappen, omdat het financieel niet rond te krijgen is, om wat voor reden dan ook. De samenleving is daar vervolgens de dupe van. In het geval van de schaatsbaan en Lichtjesavond zien we het gevolg van dit risico. Daarom maakt de SP een risicopost, zodat er in geval van nood snel geld beschikbaar is om het wegvallen van evenementen, activiteiten of voorzieningen op korte termijn op te kunnen vangen. Van Rossum: "Delft moet weer een stad voor iedereen worden!"