Topinkomens in Delft aan banden

16 juli 2015

Topinkomens in Delft aan banden

Binnenkort kunnen hoge ambtenaren en bestuurders van gemeentelijke organisaties in Delft niet zo veel meer verdienen als voorheen. De Norm voor Delftse Topinkomens is een idee van de SP en Onafhankelijk Delft, die dit in de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomer voor elkaar kregen.

SP Fractievoorzitter Lieke van Rossum: "Het is natuurlijk
heel krom dat er in Delft zo veel geld te kort is en zo veel mensen de eindjes aan elkaar moet knopen, terwijl gemeentelijke bestuurders meer dan twee ton per jaar kunnen krijgen. Het is hoog tijd voor een Delftse
norm die deze exorbitante salarissen aan banden legt!"

Pas geleden was er nog ophef over de salarissen van de directeuren van het werkbedrijf Werkse en het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone, die afgelopen jaar meer dan 200.000 euro bedroegen. Door landelijke wetgeving (Wet Normering Topinkoms) worden deze binnen enkele jaren naar 178.000 euro bijgesteld, maar volgens SP en Onafhankelijk Delft moeten ze nog een stuk verder omlaag, zeker nu Delft grote financiële problemen heeft. Het college nam het voorstel over en beloofde het salaris van de gemeentesecretaris (€142.000) voortaan als maximum te hanteren.