Een dierenweide is geen kinderboerderij

10 juni 2015

Een dierenweide is geen kinderboerderij

Foto: Gerrit Veldhuizen / SP Delft

Afgelopen donderdag heeft de SP in de gemeenteraad laten weten dat ze het plan van de wethouder, voor het sluiten van de kinderboerderij in Tanthof en het omvormen naar een kinderboerderij, geen goed idee vindt. Het grootste verschil is dat bij een dierenweide de dieren niet meer geaaid kunnen worden, maar alleen op een afstandje bekeken. Raadslid Tom Zonneveld: "Het plan kwam ineens uit de hoge hoed van de wethouder, zonder dat hij overlegd had met bezoekers of personeel." De SP heeft daarom zelf aan betrokkenen gevraagd wat zij ervan vonden. Zonneveld: "Eén iemand vatte het mooi samen: Dieren kijken kan ook op plaatjes, vasthouden niet."

In de vergadering vroeg de SP aan de wethouder of er niet meer opties zijn dan alleen het omvormen naar een dierenweide. Veel andere partijen vroegen dit ook. De wethouder beloofte daarop met meer opties te komen, zodat de raad een goede keuze kan maken. Die opties zullen dinsdag 23 juni om 20:00 uur besproken worden in het stadhuis. Begin juli zal dan een besluit worden genomen door de gemeenteraad. Tom Zonneveld is redelijk positief: "Veel partijen gaven aan de kinderboerderijen open te willen houden. Als iedereen daad bij woord voegt en zich aan zijn eigen verkiezingsprogramma houdt, dan kunnen we de kinderboerderijen en waterspeeltuinen open houden."

De SP is altijd voorstander geweest van het openhouden van de waterspeeltuinen en de kinderboerderijen en heeft daarom destijds tegen het voorstel van het college gestemd om de kinderboerderijen en waterspeeltuinen te privatiseren, terwijl er nog helemaal niemand gevonden was die het over kon nemen.