SP presenteert herstelplan

19 februari 2015

SP presenteert herstelplan

De SP presenteerde vanavond een herstelplan voor de financiele problemen van de gemeente Delft. De partij wil dat de gemeente daardoor minder bezuinigt op belangrijke voorzieningen in de stad. Dit door middel van een 'fonds leergeld', waaraan de gemeente jaarlijks 2 miljoen terug betaalt.

Gemeenteraadslid Maurits Bongers: "Het is heel simpel. We willen niet dat we door gestuntel met geld door het stadsbestuur we straks de laatste Delftse buurthuizen of bibliotheken moet sluiten.

De belangrijkste twee oorzaken van de tekorten zijn de ontwikkeling van het Spoorgebied en de Harnaschpolder. Voor die eerste is het logisch dat de rijksoverheid meer bijdraagt dan destijds is afgesproken, omdat de grond minder opbracht dan voorspeld kon worden. Delft moet daarover beter onderhndelen. Voor het tekort in de Harnaschpolder is de gemeente zelf verantwoordelijk. Door dit terug te betalen over een termijn van 30 jaar - in plaats van 10 jaar zoals in het huidige 'spaarmodel'- met behulp van een 'fonds leergeld' waaraan de gemeente jaarlijks betaalt hoeft er minder bezuinigd te worden."