Delft nog verder in de financiële problemen

12 februari 2015

Delft nog verder in de financiële problemen

Vanwege de financiële problemen van de gemeente worden in Delft alle kosten van bouwprojecten gecontroleerd en de eerste uitkomsten zijn niet best. Delft zit dus nog dieper in de financiële problemen dan eerder werd gedacht. Dat zei wethouder Harpe dinsdag in een vergadering van de gemeenteraad. SP raadslid Tom Zonneveld schrikt hier enorm van: "Als er nu al een waarschuwing wordt gegeven voor nog meer tekorten, dan is het serieus en houd ik mijn hart vast. Dit zou wel eens het definitieve failliet van Delft kunnen betekenen." De SP in Delft maakt zich al langer zorgen over de uit de hand gelopen bouwprojecten en berekende al eerder dat er in totaal ongeveer €200 miljoen tekort is. Dat wordt nu dus waarschijnlijk fors meer.

In dezelfde vergadering werd -deels- duidelijk hoe dit zover heeft kunnen komen. Het bleek namelijk goed mis te zijn bij de afdelingen vastgoed en samenleving. Het college en de gemeenteraad bleken onvolledig en te laat geïnformeerd te worden. Ook zijn er geen spelregels voor het inschatten van de te verwachten grondprijzen. Zonneveld: "De SP stemde tegen al deze grote bouwprojecten, vanwege de hoge kosten en omdat er bijvoorbeeld geen onafhankelijke risico-analyse was. Nu zie je wat er van is geworden. Gelukkig komt er op initiatief van de SP binnenkort een grondig onderzoek om de onderste steen hierover boven krijgen. Naar aanleiding van dit slechte nieuws moeten we het onderzoek zo snel mogelijk doen om weer grip te krijgen op deze puinhoop."

Ook over hoe Delft nu verder moet heeft de SP al ideeën. Zo wil de partij alvast de onderhandelingen met het Rijk starten, zodat het tekort op de Spoorzone weer naar nul gebracht kan worden. Zonneveld: "De Spoorzone was vanaf begin af aan al een paar maatjes te groot voor de gemeente. Bovendien draagt Delft nu onevenredig veel bij, terwijl heel Nederland profiteert van de nieuwe spoortunnel." Ook moet er een fonds komen waarin alle tekorten worden gezet. Met de huidige lage rentestand kan dan over ongeveer 40 jaar dit tekort worden afbetaald. "We kunnen het fonds dan 'fonds leergeld' noemen, zodat toekomstige wethouders en raadsleden ieder jaar weer herinnerd worden wat voor een domme fouten er in het verleden gemaakt zijn. En natuurlijk dat dit nooit meer mag gebeuren."