SP wil onderzoek naar Delfts debacle

20 september 2014

SP wil onderzoek naar Delfts debacle

De Delftse SP-fractie heeft een voorstel ingediend om een grondig onderzoek te doen naar de oorzaak van de grote financiële problemen van de gemeente Delft via een zogenaamde raads-enquête. SP fractievoorzitter Lieke van Rossum wil de onderste steen boven. "Het kan niet zo zijn dat de Delftse inwoners de komende jaren gaan betalen voor de grote tekorten op de vele bouwprojecten, terwijl niet eens wordt onderzocht hoe de gemeente in deze situatie terecht kon komen." De SP wijst erop dat het niet alleen om het verleden gaat, maar dat we er wijze lessen uit kunnen trekken om deze fouten in de toekomst niet te maken.

De SP waarschuwt er al langere tijd voor dat veel dure projecten tegelijkertijd doen erg risicovol is. Van Rossum: "Soms zijn de projecten ook onnodig. Neem het stadskantoor. Dat heeft €85 miljoen gekost en is veel te groot voor het aantal ambtenaren. Bovendien zitten we ook nog eens met een oud en vrijwel onverkoopbaar pand aan de Phoenixstraat. Dat is vragen om problemen."

Een raads-enquête is het zwaarste middel wat de gemeenteraad kan gebruiken. Daarmee kunnen (ex)-bestuurders en (ex)-ambtenaren onder ede verhoord worden. Ze mogen dus niet liegen, want dat is strafbaar. Als het voorstel in de gemeenteraad van donderdag 25 september wordt aangenomen, is het de bedoeling dat de raads-enquête voor de begroting van 2016 klaar is.

(FOTO: M.M.MINDERHOUD)