SP: Onderzoek naar slechte Delftse financien

9 september 2014

SP: Onderzoek naar slechte Delftse financien

Vanochtend om 8.00 uur heeft het college
aan de partijen uit de gemeenteraad verteld dat zij niet meer met een sluitende begroting kan komen en dat de gemeente onder toezicht van de provincie komt te staan. Met andere woorden: Delft heeft te weinig geld om het komende jaar door te komen en moet aankloppen bij de provincie en het rijk.

SP-raadslid Lieke van Rossum: "Het is schokkend dat er nog steeds totale onduidelijkheid is over hoe het zover heeft kunnen komen. De verliezen op de Spoorzone werden door de gemeente als belangrijkste aanleiding genoemd, maar bij enig doorvragen over hoe de die tekorten zijn ontstaan gaf men aan dat deze bezuinigingen al in het coalitieakkoord waren opgenomen. Duidelijk is dus dat er van de Delftse financiën een puinhoop is gemaakt, en wat de SP betreft komt er zo snel mogelijk een onafhankelijk onderzoek naar hoe het zo uit de hand heeft kunnen lopen. Wat ons betreft moet de onderste steen boven komen: wanneer werden deze tegenvallers bekend? Is de gemeenteraad op tijd en voldoende geïnformeerd? Maar zeker ook: wie zijn en waren verantwoordelijk voor dit debacle?"