SP loopt boos uit de raadzaal

25 september 2014

SP loopt boos uit de raadzaal

Vanavond werd duidelijk dat de volledige coalitie geen onderzoek wil naar de financiële chaos in Delft; het Delfts Failliet. SP fractievoorzitter Lieke van Rossum is verontwaardigd en boos: "Jarenlang zijn de kosten op allerlei bouwprojecten steeds duurder geworden. Nu is duidelijk dat Delft de begroting niet meer rond krijgt en nog steeds willen het college en de coalitiepartijen gewoon doorgaan alsof er niks aan de hand is. De bouwput blijft een beerput." Met dit onderzoek wilden de SP,  Stadsbelangen en CDA de onderste steen boven krijgen. Van Rossum: "Wij worden als oppositie dus nog steeds buiten de deur gehouden. Daarom heeft het voor ons dus geen zin om te blijven zitten."

SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum: "De bouwput blijft een beerput"

De SP maakte zich al langer zorgen over de beroerde financiële situatie in Delft en heeft daarom geen van deze risicovolle bouwprojecten gesteund. Van Rossum: "Het is heel zuur om op deze manier je gelijk te krijgen, want de gewone Delftenaar moet nu de rekening betalen. Die kan wel oplopen tot €2000 per inwoner!" De SP verwacht dan ook dat het college veel meer voorzieningen zal gaan sluiten. Zoals bijvoorbeeld buurthuizen en nog een Bibliotheek-vestiging.

Tijdens de raad werden er een heleboel vragen gesteld over het Delfts failliet. Zo was bijvoorbeeld voor de verkiezingen al bekend dat Delft maximaal €18 miljoen extra moet bezuinigen. Uit de brief bleek dat het uiteindelijk €16 miljoen werd. Van Rossum: "Dat bedrag valt binnen de verwachtingen. Hoe kan het dan toch dat het college niet zag aankomen dat de begroting niet rond te krijgen was? Of was dit al wel bekend en is de raad te laat geïnformeerd? Doordat er nu geen onderzoek komt, zullen we hier waarschijnlijk geen antwoord op krijgen."