Wethouder neemt 'Red de Bieb' petitie in ontvangst

12 juli 2014

Wethouder neemt 'Red de Bieb' petitie in ontvangst

Vanochtend is de petitie 'Red de Bieb' aangeboden aan wethouder Förster in bibliotheek DOK. De petitie is inmiddels bijna 1100 keer ondertekend. In april werd bekend dat er opnieuw plannen zijn om te bezuinigen op DOK. Dit keer gaat het om een bedrag van €600.000. De vorige keer was dit €200.000 en toen moest er een vestiging dicht. Raadslid Tom Zonneveld: "Wat staat ons dan nu te wachten als deze bezuiniging doorgaat? Worden de openingstijden beperkt? Moet er nog een vestiging dicht?"

Een betrokken DOK lid vertelde aan de wethouder waarom de bieb zo belangrijk is. Toen de DOK vestiging in haar wijk de deuren sloot, merkte ze meteen dat er veel minder mensen in haar omgeving naar de bibliotheek gingen. Het kost nu namelijk meer tijd om bij het centrum te komen en doordat de openingstijden nu al niet ruim zijn is het vaak haasten om een boek te kunnen lenen. Het DOK lid liet duidelijk weten dan €600.000 veel te veel is.

De wethouder zei in reactie op het in ontvangst nemen van de handtekeningen dat hij zijn best gaat doen om de bezuinigingen zo goed mogelijk te verdelen. Zonneveld: "Dat is goed begin, maar vinden dit nog niet goed genoeg. We zullen daarom doorgaan met de petitie. Wat ons betreft net zo lang totdat deze bezuinigingen van tafel zijn!"