“Daar gaan wij niet over”

26 februari 2014

“Daar gaan wij niet over”

De Delftse SP maakt zich zorgen over de toekomst van de zorg in de stad. Vorige week sprak een commissie van de gemeenteraad over de ‘kadernota Innovatie Sociaal Domein’ die de visie van de gemeente op de nieuwe zorgtaken weergeeft. SP-gemeenteraadslid Wim Hamelink: “De meeste partijen omarmen de “participatiesamenleving” en iedereen had de mond vol van zelfredzaamheid en de eigen kracht van Delftenaren. Wethouder de Prez (PvdA) benadrukte nogmaals enorme kansen en uitdagingen te zien. Maar het gaat uiteindelijk gewoon om enorme bezuinigingen vanuit de landelijke overheid’.

De SP wil, net als het comité “zorg voor elkaar”, dat de verzorgingshuizen in Delft behouden worden, net als de dagopvang voor ouderen en gehandicapten en de werkgelegenheid en rechtvaardige arbeidsvoorwaarden in de zorgsector.

Op een zorgbijeenkomst in Wijkcentrum Delft-Noord, meende wethouder de Prez  vooral dat de gemeente niet zoveel kan doen aan de problemen in de zorg. Hij gaf de aanwezigen het advies in Den Haag te gaan demonstreren. Hamelink: ‘Dat “daar-gaan-wij-niet-over” van de gemeente is wel heel gemakkelijk. De wethouder is verantwoordelijk voor de zorg in Delft! Hij zou op z’n minst zijn partij in Den Haag moeten melden dat menswaardige zorg op deze manier niet meer mogelijk is.’