SP: Voorkom leegstand van winkels

19 december 2013

SP: Voorkom leegstand van winkels

De SP stelde donderdagavond voor om de behoefte naar nieuwe winkelpanden in De Hovenpassage te onderzoeken, voordat een extra winkeloppervlak van 2.500 vierkante meter wordt gebouwd. De partij vindt het belangrijk dat het winkelcentrum aantrekkelijk blijft en maakt zich zorgen over leegstand.

Fractievoorzitter Lieke van Rossum: "De plannen voor uitbreiding van De Hoven zijn al een tijd geleden gemaakt, toen er meer vraag naar winkelruimte was. We willen voorkomen dat er straks winkels leeg komen te staan. Dat zou voor zowel de ondernemers als het winkelend publiek onprettig zijn en is zonde van de ruimte."

De SP meent dat uitbreiding van het aantal winkels geen probleem is, maar vind het te vroeg om zo'n groot gebied ter beschikking te stellen. Van Rossum: "De ontwikkelaar heeft nu invulling gevonden voor ongeveer de helft van het oppervlak, voor de rest zou de gemeente moeten onderzoeken of er wel behoefte aan is."

Het voorstel kreeg steun van Christenunie, Onafhankelijk Delft en Stadsbelangen, een minderheid van de gemeenteraad. Niet slim van de overige partijen, volgens Van Rossum: "Blijkbaar zien ze geen enkel risico, dat lijkt me niet erg realistisch. Ik ben het niet eens met bijvoorbeeld de PvdA die dit alleen een probleem van de ontwikkelaar vindt. Leegstand levert problemen op voor ons allemaal en de gemeente zou er alles aan moeten doen dat te voorkomen!"