Onafhankelijk Delft: Stem geen PvdA, stem SP!

8 november 2013

Onafhankelijk Delft: Stem geen PvdA, stem SP!

Lawaaidemonstratie Stop Opname Stop voor stadhuis Delft
Tijdens de raadsvergadering over de begroting van 2013 kwam Jan Peter de Wit van Onafhankelijk Delft met een opmerkelijk advies: stem niet PvdA maar stem SP. Hij kwam tot dit advies omdat in de tegenbegroting van de SP onder andere de kinderboerderijen, waterspeelplaatsen, schoolzwemmen en het verkeersexamen behouden blijven. De PvdA steunde de tegenbegroting niet omdat de SP in de tegenbegroting bezuinigd op subsidies voor bedrijven in de kenniseconomie.

De PvdA beschuldigde de SP ervan dat ze niets voor kleine bedrijven in Delft doet. De SP op zijn beurt vond het geen taak van de gemeente om op staatskosten allerlei bedrijven op te richten en ondersteunen om zo banen te creëren. De gemeente moet slechts zorgen voor goede faciliteiten en duidelijke regels voor bedrijven. De tegenbegroting werd alleen gesteund door Onafhankelijk Delft en de SP. Dit waren ook de enige twee partijen die tegen de begroting van het college stemden.

Voor de vergadering was er voor de deur van het stadhuis een lawaaidemonstratie. De comité's “Zorg Voor Elkaar” en “Wij Zijn De Zorg” demonstreerden onder anderen tegen de opname stop en op termijn sluiting van de verzorgingshuizen in Delft. Ter ondersteuning kregen alle raadsleden een incontinentieluier mee. Wethouder De Prez gunde de demonstranten geen blik waardig en liep snel voorbij, tot teleurstelling van de demonstranten. Die hadden een speciale luier met sinterklaasgedicht voor de wethouder bij zich. De Prez zal de luier nu per post ontvangen. De motie om deze huizen open te houden werd door de raad weggestemd maar het definitieve oordeel is nog niet geveld. De volgende demonstratie is op 15 november.