Comité in actie bij Stefanna

9 september 2013

Comité in actie bij Stefanna

Actie Stefanna
Hoewel het (hard) regende en er slechts weinig voorbereidingstijd was is het ons toch gelukt om het het comité Zorg voor elkaar Delft en het comité Wij zijn de Zorg een prikactie te houden voor zowel huize Monica als huize Stefanna. Gedurende onze actie voor de poort werd binnen in beide verzorgingstehuizen het personeel ingelicht over de voorgenomen sluiting van de verzorgingstehuizen van Pieter van Foreest en de gevolgen die dit gaan hebben voor het personeel. In totaal zullen er over een periode van 3 jaar 280 voltijdsbanen in Delft gaan verdwijnen. Ook voor het personeel wordt het dus een "Sterfhuisconstructie". Vanaf 1 oktober 2013 komt er een opname stop voor de genoemde huizen. Uiteindelijk blijft er alleen nog opvang mogelijk voor die mensen die 'zware' verzorging nodig hebben. Gecombineerd met het afschaffen van 40% van de thuiszorg in 2015 zullen de gevolgen van dit beleid de komende jaren ernstige gevolgen hebben voor de samenleving. In het kort komt het er op neer dat iedereen wordt geacht het zelf maar uit te zoeken. Kinderen met ouders die de komende jaren verzorging of begeleiding nodig hebben kunnen vast beginnen met het aanpassen van hun woning en het op eigen initiatief opzetten van buurt georganiseerde "Ouderdagverblijven". Dit laatste omdat in 2015 ook de dagopvang de deuren zal gaan sluiten.

Wat doet de gemeente?

Volgens de gemeente loopt het allemaal zo'n vaart niet. Het organiseren van de zorg op de schaal van de gemeente zal een grote verbetering betekenen voor de kwaliteit van de zorg. De gemeente is dus blij met de door deze (en de vorige) regering voorgestelde maatregelingen ter verbetering van de zorg. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gemeente Den Haag, waar wethouder Karsten Klein (CDA) bereid is de Staat zelfs voor het gerecht de dagen omdat de voorgenomen maatregelen in strijd zijn met de Wet op de Gemeenten. Want wat houden deze verbeteringen eigenlijk in behalve de miljarden die worden bezuinigd:

- Niemand, op een enkeling na, kan nog terecht in een verzorgingstehuis.
- Niemand, op een enkeling na, kan nog aanspraak maken op thuiszorg.
- Niemand kan nog een beroep doen op professionele dagopvang voor ouderen.

Het klopt dat deze bezuinigingen uit de koker van deze en voorgaande regeringen komen, maar het moet afgelopen zijn dat ieder instantie of gemeente zich hier achter verschuild. Zonder ook maar de minste vorm van verzet wordt door organisaties als Pieter van Foreest en gemeenten als de gemeente Delft direct begonnen met de uitwerking en uitvoering van deze draconische plannen. Terwijl men wel degelijk weet wat de gevolgen van deze plannen voor de samenleving zullen zijn, niet voor niets is men begonnen met een campagne waarin we allemaal moeten gaan "Omdenken". Misschien dat de gemeente Delft en Pieter van Foreest hier zelf maar eens mee moeten beginnen en zich met al haar ten dienste staande middelen verzetten tegen deze onzalige plannen. Het afschaffen van grote delen van onze sociale voorzieningen heeft niets te maken met "Omdenken" het is vooral "Domdenken".