Bezuinigingen op sociale werkplaats gaan gewoon door!

4 februari 2013

Bezuinigingen op sociale werkplaats gaan gewoon door!

De plannen om zwaar te bezuinigen op de sociale werkvoorziening gaan met het nieuwe kabinet van Pvda en VVD gewoon door. De SP is daarom een ansichtkaartenactie begonnen om vooral de Pvda bestuurders te herinneren aan de woorden van partijleider Samsom, die een jaar geleden nog zij aan zij met de SP uitriep dat de bezuinigingen op mensen met een beperking van tafel moesten. Nu blijkt dat de nieuwe ‘Participatiewet’ niks meer is dan een sterfhuisconstructie voor de sociale werkplaats. Ik zou bijna oud-VVD-staatssecretaris De Krom gaan missen.’ De ansichtkaart is bedoeld voor iedereen die de sociale werkplaats een warm hart toedragen en te bestellen bij de SP via: armoedewerktniet@sp.nl of bij de SP afdeling Delft via: delft@sp.nl
Ansichtkaart WSW

Door de nieuwe participatiewet worden sociale werkplaatsen in 20 jaar gesloten, krijgen mensen met een beperking alsnog te maken met kortingen door de gezinsbijstand en worden begeleiding en ondersteuning gewoon wegbezuinigd. Tienduizenden mensen met een arbeidsbeperking dreigen zo alsnog thuis in de armoede en achter de geraniums te belanden.
Karabulut: ‘Deze wet gaat op punten nog verder dan de plannen van het vorige kabinet, waar wij samen met de PvdA tegen protesteerden. In die plannen bleven sociale werkplaatsen tenminste nog enigszins bestaan. Klijnsma jaagt de werkplaatsen een faillissement in door geen nieuwe werknemers meer nieuw toe te laten.’
Ook andere onderdelen uit de wet zijn Karabulut een doorn in het oog. ‘Mensen met een beperking worden aan het werk gezet onder het minimumloon. Blijkbaar geldt het minimum niet langer voor mensen die wat begeleiding nodig hebben. Door de gezinstoets in de bijstand weer van stal te halen, komen gezinnen met meerdere uitkeringen in de armoede terecht. Dit is echt de oude ‘Wet Werken naar Vermogen’ met een nieuwe kaft erom heen. Deze wet moet van tafel.’
Het actiecomité ‘Armoede Werkt Niet’ - samen met vakbonden, belangenorganisaties en de PvdA opgericht – grijpt het debat aan om Klijnsma de sociale werkplaats niet te laten vergeten. Met een ansichtkaartenactie ‘Groeten uit de sociale werkplaats’ kunnen mensen die op de sociale werkplaats werken of deze een warm hart toedragen, laten zien dat dit werk het behouden waard is en mensen met een arbeidshandicap niet werkloos thuis horen te zitten.