SP: Gemeente Delft moet zelf huisvuil ophalen

23 januari 2013

SP: Gemeente Delft moet zelf huisvuil ophalen

Avalex, de organisatie die voor Delft en zes andere gemeenten het huishoudelijk afval ophaalt, is de laatste maanden veel in het nieuws geweest. Er waren grote begrotingsoverschrijdingen, er werden verplichtingen aangegaan waar het bestuur niets van af wist en er werd geld uitgegeven dat niet begroot was. Ronduit slecht bestuur dus, dat de deelnemende gemeenten miljoenen kost. De SP wil daarom dat de gemeente Delft onderzoekt of het niet beter weer zelf het ophalen van het huisvuil kan organiseren.

SP-commissielid Maurits Bongers: “Schandalig dat er nu zoveel extra geld uitgegeven moet worden aan Avalex, dat kunnen we in Delft beter gebruiken! Toen deze organisatie werd gestart, werd beweerd dat het een besparing zou opleveren. Het omgekeerde blijkt nu waar.”

Toen Avalex destijds werd opgericht, was de SP al kritisch. De partij wilde een goede controle vanuit de gemeente, geen nadelige gevolgen voor het personeel en inzicht in de financiële besparingen. Dat kwam er niet voldoende. Bongers: “Onze zorgen waren dus helaas terecht. Daarom hebben we er op aangedrongen om uit te rekenen of het niet goedkoper en beter is als Delft voortaan zelf voor het huisvuil zorgt. Maar het college wil hier niet serieus naar kijken. Een dure manier om je ongelijk niet te willen toegeven!”

/weblog/2007/06/10/avalex/
/weblog/2007/10/22/avalex-2/