Bewoners Brasserskade in actie

10 oktober 2012

Bewoners Brasserskade in actie

Onlangs kregen bezoekers en vrijwilligers van het buurthuis Brasserskade te horen dat hun 'huiskamer van de wijk' gesloopt moet worden voor de nieuwbouw van een school. De buurt kwam in actie en werd gisteravond in de raadscommissie gehoord: "Het buurthuis blijft".

Door de bouw van school moet het buurthuis wijken, en het was onduidelijk op welke manier de buurtbewoners hun activiteiten in de toekomst konden voortzetten. In de raadscommissie Samenleving en Volkshuisvesting van gisteravond lieten verschillende betrokkenen weten hoe belangrijk de plek voor hen is.

SP-raadslid Wim Hamelink staat volledig achter de bewoners: "Vorig jaar is door de gemeente al besloten acht buurthuizen in Delft te sluiten. Een negende sluiting is voor de SP onacceptabel." Hamelink wees erop dat het verplaatsen van de buurthuisactiviteiten naar andere plekken geen oplossing is. "Dat gaat ten koste van de sociale samenhang in wijk. De bezoekers hebben recht op een eigen plek"

Verantwoordelijk wethouder De Prez beloofde na vragen van de SP dat er echt weer een nieuw buurthuis wordt gebouwd op dezelfde locatie: "Het buurthuis blijft gewoon open".