Schoolsportbuurtbiebopvangnetwerk

9 februari 2012

Schoolsportbuurtbiebopvangnetwerk

De bezuinigingen van de gemeente laten in vele geledingen van de samenleving hun sporen na en tasten in hoog tempo het sociale cement van de Delftse samenleving aan. Naast het ongemak van het minder vaak vuil ophalen, het zogenaamde alternerend ophalen, worden tal van verenigingen en instellingen in Delft getroffen door bezuinigingen die door het college onder de noemer “slimmer en efficiënter” worden aangekondigd. Het college zegt te kunnen bezuinigen zonder dat dit ten koste gaat van de dienstverlening. Gebruikers van de bibliotheek ervaren echter dagelijks dat de bieb de bieb niet meer is, sporters vervreemden van hun vertrouwde sportvereniging en de trouwe bezoeker van het buurthuis vindt zijn of haar buurthuis gesloten.
DOK Delft

Met schijnoplossingen probeert de gemeente het te doen voorkomen dat de dienstverlening overeind is gebleven. Het gevolg hiervan is een wonderlijke dienstencarroussel onder de noemer “schoolsportbuurtnetwerken”. Om nog meer scrabblepunten te vergaren is deze zeldzame terminologie desgewenst uit te breiden tot “schoolsportbuurtbiebopvangnetwerk”. De gemeente stimuleert “verbindingscoaches” en droomt over vervolg succes integratie sportactiviteiten in buurtcentrum Wipmolen. De gebruikers ervaren de nieuwe koers eerder als een nachtmerrie. DOK heeft haar bibliotheek in de Tanthof moeten sluiten en verschillende buurthuizen gaan eveneens voorgoed dicht.

Voor de activiteiten van de gesloten buurthuizen wordt naarstig naar alternatieve ruimten gezocht. Wie op woensdagmiddag de bibliotheek Voorhof bezoekt waant zich, met de zich daar vermakende jeugd, in een heus buurthuis. De uit zijn clubhuis verdreven sporter moet het nu, samen met zijn vertrouwde sportvrienden, doen met een ruimte van de kinderopvang.
De SP fractie heeft er herhaaldelijk bij het college op aangedrongen om in haar bezuinigingsdrift te voorkomen dat de genoemde basisvoorzieningen in Delft niet worden aangetast. Wat de SP betreft hebben de inwoners van onze stad recht op hun bibliotheek, hun sportclub, hun buurthuis en is er geen enkele behoefte aan een: “schoolsportbuurtbiebopvangnetwerk”.