Gemeente heeft bouw Stadskantoor al vastgelegd

23 september 2011

Gemeente heeft bouw Stadskantoor al vastgelegd

Vlak voor de zomer werd bekend dat het college aanpassingen wil doen op het geplande Stadskantoor, omdat het plan te duur is in bezuinigingstijd. De SP wilde liever dat het kantoor – dat 85 miljoen gaat kosten - helemaal niet gebouwd zou worden, maar het college beweerde dat juist níet bouwen zou leiden tot hoge schadeclaims. Op aandringringen van de SP werd daarom onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de kosten.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat de gemeente zich wel degelijk heeft vastgelegd op de bouw van het kantoor. Er zijn zoveel afspraken gemaakt, dat het gebouw niet neerzetten waarschijnlijk zo’n 30 miljoen gaat kosten.

SP-raadslid Lieke van Rossum zei hier gisteravond tijdens de gemeenteraadsvergadering over: “We zitten nu dus wel met de gebakken peren, zeker de SP. Wij zijn nooit voorstander geweest van dit project, vooral niet van de hoge kosten die het met zich mee bracht, en inmiddels kost het ons zelfs geld om het ding niet te bouwen. Het is dus kiezen tussen twee kwaden, en een bijna absurde situatie. Want aan de ene kant wil het college een hoop buurthuizen sluiten om jaarlijks 1,5 miljoen te besparen ; en heeft het onlangs een bibliotheek gesloten om 2 ton te besparen. Dat zijn wel wat lagere bedragen dan kiezen tussen 25 miljoen voor niks of 85 miljoen voor een stadskantoor!” De SP oordeelde dat het college zich teveel heeft vastgelegd om de bouw nu nog te stoppen.

Verder stemde de SP gisteravond vóór een referendum over het onderwerp. Van Rossum: “meer dan 300 Delftenaren hebben hun handtekening voor een referendum gezet, en de aanvraag is correct uitgevoerd. We zien dan geen enkele reden om niet op dit verzoek in te gaan.” De meerderheid van de partijen wil geen referendum, met de SP stemden alleen oppositiepartijen Stadbelangen, Onafhankelijk Delft, Van Oort en Leefbaar Delft voor.