Commissie bespreekt nieuwe WMO verordening

7 september 2011

Commissie bespreekt nieuwe WMO verordening

In de commissie Samenleving en Volkshuisvesting is de nieuwe WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) verordening besproken. De SP Delft heeft zich al sinds de invoering van deze wet ingezet om dit op een sociaal mogelijke manier te doen. We hebben daarom al sinds de invoering kritiek geleverd en voorstellen gedaan ter verbetering.

In het verleden heeft de SP al vaker kritiek geuit op de WMO en de uitvoering. Over de wet zelf voornamelijk over de manier waarop deze wet op het bordje van de gemeente terecht kwam, met alle bezuinigingen van dien.

Over de uitvoering hier in Delft hebben wij het over bijvoorbeeld de eigen bijdrage gehad maar ook over de verhouding collectieve voorziening versus individuele voorzieningen. Het punt over het inzetten van vrijwilligers en mantelzorgers als professionele krachten is ook al vaker terug gekomen.

Sommige dingen veranderen niet, dat blijkt wel uit de nieuwe verordening.
Bijvoorbeeld het punt van het vragen van een eigen bijdrage, daar zijn wij nog steeds geen voorstander van. Als je mensen echt wilt compenseren en/of zelfredzaam wilt houden moet je niet uitgaan van collectieve voorzieningen als leidraad of direct kijken of er nog een echtgenoot, kind of buurman standaard ingezet kan worden. Deze punten blijven helaas overeind.

Los van de kritiek hebben wij ook nog een 3 tal voorstellen gedaan, onder andere van de chronisch zieken en gehandicapten raad (CG-raad).

Als eerste een voorstel over zelfredzaamheid, een term die rondom de WMO vaak terugkomt maar desondanks slechts 1 x in de verordening staat maar dat terzijde. Een voorstel kan zijn om in de verordening het uitgangspunt van zelfredzaamheid beter op te nemen. Een oplossing waardoor iemand zelf een resultaat bereikt is meer compenserend dan een oplossing waarmee iemand afhankelijk blijft van derden. Bijvoorbeeld een aanpassing van een keuken in plaats van een maaltijdvoorziening

Ten tweede een voorstel om duidelijk op te nemen dat ingeval van (dreigende) overbelasting van een mantelzorger deze niet wordt meegenomen in de beoordeling bij een aanvraag.

Als 3e een voorstel voor het beperken van gebruikelijke zorg tot volwassenen. En daarmee kinderen tot 18 jaar expliciet uit te sluiten in deze verordening. Je kan van een kind prima vragen om zijn of haar kamer op te ruimen of af en toe een klusje te doen. Maar je kan en mag deze groep niet als volwaardige mantelzorger inzetten.

Deze punten zullen verder worden besproken in de raadsvergadering van 22 september as.