SP wil opheldering over fusie universiteiten

31 augustus 2011

SP wil opheldering over fusie universiteiten

De Delftse SP is zeer verbaasd over de fusieplannen van de Technische Universiteit, de Universiteit Rotterdam en de Universiteit Leiden die vorige maand bekend werden gemaakt. "Komende maandag beginnen weer meer dan tweeduizend nieuwe studenten in Delft aan hun studie, maar het is blijkbaar onzeker op welke universiteit zij gaan belanden." Zegt SP-gemeenteraadslid Lieke van Rossum.

“Volgens berichten in verschillende kranten zal de TU Delft gaan fuseren met andere universiteiten en zelfs Universiteit Leiden gaan heten. Daar hebben de eerstejaars studenten die deze week naar Delft komen niet voor gekozen.”

De partij stelde woensdag vragen over de fusieplannen aan het Delftse college. De SP wil weten wat de mening van de gemeente is over de plannen en wat de gevolgen voor studenten zullen zijn op het gebied van reizen, huisvesting en kosten. Daarnaast vraagt de SP zich af of een universitaire fusie wel binnen de doelstellingen van de gemeente valt “Wat de ons betreft zou een dergelijke fusie haaks staan op de inspanningen om van Delft een technische kennisstad te maken. Hoe ziet het college een grote ‘universiteit Leiden’ passen binnen de inspanningen op het gebied van ‘Delft Kennisstad’?”