SP: Niet bouwen stadskantoor is zeker een optie

24 juni 2011

SP: Niet bouwen stadskantoor is zeker een optie

Al jaren geleden, toen de eerste plannen voor een nieuw stadskantoor bovenop het station bekend werden, vond de SP de begrootte 85 miljoen euro een heleboel geld. Teveel geld voor de gemeente Delft.

Maar een meerderheid van de gemeenteraad keurde de plannen goed en het stadskantoor zou er komen. En toen kwam de crisis en moest de gemeente enorm gaan bezuinigen. Vanaf het moment dat dit bekend werd heeft de SP gewaarschuwd dat de oplopende kosten van het stadskantoor écht onacceptabel waren. Er wordt immers veel bezuinigd op andere zaken, zoals de voorzieningen in de zorg, de sluiting van DOK Tanthof en de gekorte budgetten voor de buurthuizen.

Volgens het college van Burgemeester en Wethouders moest en zou de bouw van het stadskantoor doorgaan. Uitstellen, of aanpassingen doen aan het gebouw waren geen optie, want zouden in dit stadium alleen maar tot hogere kosten leiden. Tot anderhalve week geleden ineens bleek dat ook het college duidelijk is geworden dat Delft het stadskantoor gewoon niet kan betalen. Afgelopen woensdag debatteerde de raadscommissie Spoorzone, Verkeer en Ruimte over dit onderwerp.

Het college wil ófwel een verdieping minder bouwen van het Stadskantoor, ófwel meer ruimte verhuren. De SP heeft grote twijfels bij de onderbouwing van deze keuze.

De besparing door een verdieping weg te laten is namelijk niet zo heel groot – maximaal 9 miljoen, maar eigenlijk minder omdat een bruto bedrag gaat: zo’n 7 miljoen blijft er over. En dat geld komt niet eens vrij, want het is nodig om weer nieuwe risico’s op te vangen. Met andere woorden: het stadskantoor wordt helemaal niet goedkoper op die manier.

Vervolgens wordt het níet bouwen afgedaan als onmogelijk, omdat het tot zeer hoge kosten zou leiden. Hoe dat precies komt staat in een geheime notitie, die de SP niet heeft overtuigd. De kosten zouden vooral voortkomen uit de vertraging die dit het Spoorzone project op zou leveren. Maar de nu al opgelopen vertraging bij het bouwen van de treintunnel leidt helemaal niet tot zulke hoge kosten. Daarnaast is het ook de vraag of het zoveel geld kost om het ontwerp van tunnel en station aan te passen.

Uiteindelijk gaat het erom wat de gemeente per jaar aan kosten voor de huisvesting van de ambtenaren heeft. De gemeenteraad wil dat de nieuwe kosten niet hoger worden dan die voor de huidige kantoren. En dat zit er bij de laatste berekeningen zeker niet in. De werkelijke kosten voor het stadskantoor uiteindelijk bijna twee keer zo hoog als de huidige kantoren. Dat is wat de SP betreft onacceptabel.

De SP denkt dat het niet bouwen van het stadskantoor tot de mogelijkheden hoort en wil dan ook dat er in augustus een second opinion van een onafhankelijk bureau komt. In de raadsvergadering van volgende week zal de SP hier een voorstel over indienen.