Milieu in Delft Zuidoost

18 februari 2011

Milieu in Delft Zuidoost

De Gemeenteraad buigt zich op 24 februari over de milieu-effecten van het bouwen van 4800 woningen in Delft Zuidoost (het TU gebied en omgeving). Die zijn vastgelegd in een zogenaamde Milieu Effect Rapportage (MER). Delft Zuidoost is een gebied zo groot als ongeveer een zesde van Delft. Het gaat om het welzijn van heel veel inwoners; in de toekomst over het welzijn van bijna 20.000 inwoners van deze stad.

In 2008 was de meerderheid van de Gemeenteraad in Delft van mening dat een Milieu Effect Rapportage niet nodig was. Gewoon bouwen, en niet op de gevolgen voor de wijk letten. De bewoners en de SP waren het daar niet mee eens. De Raad van State was dat gelukkig ook niet, en keurde de plannen van de gemeente af. Nu zou de meerderheid van de gemeenteraad daar wat van moeten leren. Mensen, ook in Delft Zuidoost, moeten meer centraal staan in het beleid. Plannen moeten niet zonder, maar met hen worden gemaakt!

Volgens de milieuregels voor geluidshinder, luchtkwaliteit en dergelijke is het niet verboden om deze 4800 woningen te bouwen. Natuurlijk is de bouw van woningen in Delft hoognodig. Maar het moet ook prettig wonen blijven voor die 20.000 inwoners van onze stad! Het rapportcijfers van deze rapportage is een magere 6-, of mogelijk een 4 of 5. De milieusituatie voor de inwoners van Delft Zuidoost wordt er alleen maar slechter op. Zie het overzicht dat de bewonersorganisatie TU Noord presenteerde op hun website.

De SP voeg eerder al om ook varianten met minder woningen te beoordelen. Dezelfde meerderheid in de gemeenteraad heeft dat onmogelijk gemaakt.

En daar zitten we erg mee. Moeten wij akkoord gaan met een plan met het rapportcijfer 6 min of lager? En als wij -de SP- nee zeggen, gaat het dan in ieder geval toch door omdat de collegepartijen D66, PvdA, GroenLinks, CDA en Stip zich toch al hebben vastgelegd op het bouwen van 4800 woningen?
De bewonersorganisatie TU Noord levert ons een uitweg uit dit dilemma. Zij stellen voor om eerst een goed plan te maken, een visie voor de ontwikkeling van Delft Zuidoost. Een visie met ambitie en kwaliteit. En dan nog eens te kijken naar de Milieu Effect Rapportage Delft Zuidoost. En dat lijkt ons een fantastisch voorstel. Een combinatie tussen ambitie, kwaliteit, samenwerking en realisme voor Delft Zuidoost.

Even een time out voor de MER! Dat kan op de volgende manier: een gezamenlijke werkgroep van gemeente, bewonersorganisatie en TU krijgt 6 maanden de tijd om hun visie vorm te geven.

De drie partijen moeten hun opvattingen van te voren wel hebben opgemaakt. De bewonersorganisatie TU Noord heeft dat al gedaan. Ook de TU heeft vast al een ideeën over het gebied. De gemeente Delft nog niet.
De SP zal hierover een voorstel indienen in de gemeenteraad. Kies voor een fijne leefomgeving en meer overleg met bewoners! Wat de SP betreft wordt een deel van het gebied autoluw, worden er twee wijkparken gebouwd, komt er meer groen en water en wordt dan bekeken hoeveel woningen er precies gebouwd kunnen worden.

www.tunoord.nl